Om man går in på den här länken www.capeseedandbulb.com/ och trycker på Clivia och sedan Seeds: Yellow and white så finns det bilder på Clivia lana och Clivia snowcap.
Jag kan även rekommendera boken Clivias av Harold Koopowitz. (Finns att köpa på AdLibris.) Den är mycket informativ och det finns många bilder. OBS! Den är på engelska.
Tro det eller ej men på ett av fröerna som jag sådde häromdagen så har det redan börjat växa ut en liten rot! Tydligen kommer rötterna först fram och de ska själva leta sig ner i jorden. Sen kommer bladen. Om det är någon som är intresserad av detaljer om cliviasådd så titta på den här sidan www.clivianet.org/LoukieViljoen4.html Här finns detaljrika foton!
Jag tittade om Clivia nobilis i min Clivia-bok. Nobilis är ju en av de fyra Clivia "species" (vilket är det korrekta svenska ordet?! art?). De fyra Clivia species är Clivia miniata (den vanligaste som finns i våra affärer), Clivia nobilis, Clivia gardenii och Clivia caulescens. Om Clivia nobilis står det bl.a. "They often form immense clumps, and many offsets - sometimes thirty or more - are not uncommon". Så förmodligen är det helt normalt för din Clivia nobilis att bilda så många nya plantor Maimiti. Har den blommat någon gång? Var har du fått tag på den?
Jag har en Clivia gardenii men den är inte blomfärdig än på några år.
Jag återkommer med fler bilder på min gula Clivia. Det är en Clivia 'Yellow X Vico Yellow." Jag har även en Clivia 'Yellow' men inte heller den är blomfärdig än på ett tag.
--------------------
Skåne zon 1
|