Jo, min nobilis har bildat många nya plantor genom åren, men aldrig på det här viset. Jag fick en liten planta av en äldre dam för många år sedan. Hade en gardenii en gång i tiden också, men den dog tyvärr. C. nobilis blommar nästan varje år, har missat någon gång. Blommorna är hängande och inte så stora som på miniata samt tvåfärgade. Gult högst upp och så blir det gradvis orange.
Plantor från gardenii och nobilis har jag använt som byte så jag har även C. caulescens samt en annan som jag inte vet namnet på men den skulle få rosa klockor (en hybrid antar jag). Tyvärr har jag blandat ihop lapparna så jag vet inte vilken av plantorna som är vilken så jag måste vänta till de blommar innan jag kan namnsätta dem igen.
Har en gul Clivia som håller på att slå ut, har dock inget namn på den, samt frösådda plantor av den creme-gula arten miniata var citrina som dock inte har blommat. Frösådde också en korsning mellan miniata och gardenii för ett antal år sedan men de plantorna växer oerhört långsamt.
--------------------

|