Jag försöker komma på vad vi har i våra stenpartier. Vi har mest låga kuddväxter, dom höga perennerna har vi inte i stenpartiet, dom gör sig bättre på annat håll hos oss. Murrevan är mycket vacker men åtminstone hos oss här på Gotland så blir den ett ogräs. Något bättre är den variegerade murrevan, den kryper visserligen omkring men är inte alls så invasiv. Det finns massor av roliga växter till stenparti. Många, många olika slags små Campanula finns det, olika sorters Sisyrinchium vill ha mycket torrt, cyclamen hederifolium, småväxta sorter av Daphne, dom flesta doftar dessutom underbart, olika sorters saxifraga, saxifraga oppositifolia är otroligt fin och blommar tidigt, tidigt på våren. Och förtjusande små aklejor, dom får du inte glömma. Dom kanske du inte skall plantera på det absolut kruttorraste stället men dom är så otroligt vackra. lewisior inte att förglömma. Jag fick lära mig i somras att dom skall stå kruttorrt sommartid för att dom skall blomma som allra vackrast nästkommande år. Låga glim såsom silene acaulis är vackra och lättodlade- Ja det finns hur mycket som helst. Det är bara att sätta dig vid datorn och leta växter eller läs böcker dom behandlar stenpartiväxter och dregla över bilderna. Lycka till!
|