Som barnastmatiker som blivit vuxen har jag mer eller mindre vuxit upp med en PEF mätare i bakfickan. Ända sedan jag började mäta (för 10 år sedan) har mitt värde legat mellan 550 och 700. När jag är konditionsmässigt på topp blåser jag närmare 700 och när jag är sjuk är det ibland nere på 400. Jag upplever att PEF är en bra indikation på hur jag mår och hur mycket jag tränar. Ju mer jag tränar desto bättre resultat och desto bättre mår jag.
Men angående lungvolym. När jag först kom in för behandling mättes lungvolymen och de fick gå till den vuxna männens tabell för att hitta mina värden. Jag var simmare på den tiden som spenderade mer tid i bassängen än utanför (nja inte riktigt

) Simmare har stor lungvolym så det var kanske inte så konstigt. Än idag har jag större lungvolym än de flesta kvinnor.
Jag tror inte att man kan öka sin lungvolym mer än marginellt som vuxen om man tränar på en normal nivå. Det måste nog till extremt hård träning för det. Jag har själv stor lungvolym p.g.a simningen i barn- och tonåren.
Men givetvis mår man bättre om man tränar.
Ciczi
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"