Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gillar ni era häggmisplar?
          carren
          Inlägg 14-02-2005, 20:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Jag tror jag har lite fördomar mot häggmispel. Tråkig, gles buske med kommunal-känsla liksom... Behöver nu några höga buskar och har ändå börjat snegla åt mispelhållet. Ni som har den rena arten eller någon variant, vad tycker ni? Kan de rekommenderas?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 15-02-2005, 10:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag hoppas jag kommer att gilla mina. Planterade 30 meter i höstas av bärhäggmispel. Vill man ha en snabbt växande friväxande hög häck så hamnar man förr eller senare hos häggmisplarna. Vacker på vår och höst, och på sommaren får man se till att det finns något blommande framför. Fåglarna blir jätteglada över bären!

Det finns ju olika slags häggmisplar med olika växtsätt och lite olika utseende. Gå in på www.eplanta.com och titta. Enligt råd jag fick från Cilla på denna sida är det en god ide att välja e-planta just vad gäller häggmispel, eftersom det är stor variation på de sorter som finns i handeln. Köper man e-planta så kan man vara säker på att ens häck får just de egenskaper som utlovats, exempelvis vad gäller höjd, växtsätt, blomningstid, etc.

Söker man på nätet för information om häggmisplar får man dom mest SKIFTANDE informationer: Dom skjuter massor av rotskott/dom skjuter inga rotskott alls, dom växer fort/dom växer långsamt, dom blir glesa/dom blir täta, dom blir breda/dom växer upprätt, dom blir si höga/eller så låga....... Ja, man vet inte vad man ska tro.

Om du tror det ser för "kommunalt" ut kan du ju göra ett blandat buskage där olika häggmisplar blandas med andra buskar så att du får blomning under hela säsongen.

En sak blev jag varse när jag planterade mina häggmisplar: Dom har en ganska lång pålrot. Jag som inte hade djupa hål fick trycka ner rötterna på tvären för att få plats..... För se hur det går ;-)

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon