Boll- eller klotpil som de också kallas har en tendens att samla mängder av snö i sina kronor. Jag brukar rekommendera att man skakar ur sin klotpil de gånger under vintern som snön faller så att det samlas i kronorna. Här i Stocksholmstrakten har otaliga yngre klotpilar lagt sig ned när snön blivit tung.
Pilarna kan ligga helt eller delvis, ha knäckskador i stammen och mängder av bruntna grenar. När marken är mjukare reser man dem upp, spjälkar eller stöttar om det behövs - och jag har sett åtminstone fem klotpilar klara det. Enda skillnaden på de klotpilar som lagt sig eller halvknäckts av snön och de som orkat stå rätt upp hela vintern, är att de skadade skickar lite fler stamskott efteråt.
Grenar som är böjda av snön - man upphör aldrig att förvånas hur de reser sig på våren! Jag har en 3 meter hög pimpinellrosbuske som ligger platt till marken varje snövinter, granar vars grenar hänger rätt ned längs stammen, ungbjörkar som står med toppen under snön... och de reser sig på våren!
Skaka ur din pil lite då och då och skär bort det som dör. Lite knäck här och var klarar pilarnas grenar!
--------------------
|