Hallon hallon,
I gamla Forumet fick jag så många glada tillrop om amerikanska blåbärs förträfflighet - så OK - jag har börjar fundera!
Hur stora blir de i diameter - hur stor plats behöver de? Är det någe man kan göra en häck med runt t ex en bädd?
Och främst - hur stort jorddjup kan de tänkas vilja ha - går rötterna djupt ner?
Smakar bären verkligen blåbär? De ser ju så stora och autentiska ut :-))
Funderar på att göra en 'torvblockslist' - alltså en lång smal rabatt som avgränsas/inramas/upphöjs av torvblock, åsså torv i :-)
Bär de en skörd? Bilder i böcker ger ju vid handen att de ser ut att bära enhel del.
Har nu mer eller mindre lagt blåbärstryn på hyllan - har inte träffat på någon på webben som har lyckats få bär på den. Vissa böcker antyder att man måste ha flera av den...hmmmm....andra säger tid ( ok alla trädgårdsintresserade har välan tålamod -hehehe-)
Hur hårt skall eller bör busken beskäras eller är det formning? Blir de verkligen så glesa som man ser på bild eller finns det kompaktare sorter?
Mitt 'projekt' som jag funderar över är fortfarande min 'nya' plätt - tänkte göra en dekorativ köks&örtaträdgård - hmmm - ungefär i alla fall - med upphöjda bäddar, spaljerade träd och lite skumt och skojigt.. Som alltid när det är en tämligen liten plätt - kanske 30 kvm i halvmåneform
så är det besvärligt att få till i min skalle - åsså tänker jag att jag ju måste ha med roliga saker och saker jag tycker om . Sparrisbädden - en liten en tänkte jag knöka in ;-) kronärtsskockorna med - åsså eftersom denna nya underverksplätt som är tom ligger så NÄRA huset så tänkte jag också på at man kan odla blad och örter mkt trevligt nära köket ;-)
Ja det var morronens fundering här.
Hälsar Ingrid
|