Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Såg ni "Kalla fakta" i kväll, jag kokar
          netaave
          Inlägg 15-02-2005, 21:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det där är precis vad jag råkat ut för att mot min vilja bli satt på s.k. sjukersättning i stället för sjukpenning.

Dessutom finns en aspekt till på det, jag har i botten en 100% tjänst och är man fast anställd och får sjukersättning "tills vidare" är man tvungen att säga upp sin tjänst. Jag fick sjukersättning på halvtid, fick då order om att säga upp mig på 50% men samtidigt håller Fk ögonen på mig och så fort de anser att jag kan jobba 75% i stället för 50% som jag gör nu blir jag av med halva 50% sjukersättningen men har då inte motsvarande tid i min tjänst kvar.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jejja
          Inlägg 16-02-2005, 23:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 598
          Medlem nr: 3 031

Jag har ett motsatt problem. Jag sitter här med sjukpenning och väntar på att FK ska få "fingrarna ur" och omvandla till sjukersättning. Jag har t.o.m. bett FK skicka hem blanketter för att jag ska kunna göra en egen ansökan om sjukersättning istället för att vänta på dem.

Min läkare skrev ett intyg i mars förra året om att jag aldrig kommer att kunna jobba mer än 50%. Handläggaren på FK sa till mig att det är bättre för mig ekonomiskt ju längre jag går på sjukpenning istället, så vi skulle försöka dra ut på det så länge vi kunde.

I januari i år tänkte jag börja studera 50% på den halva jag inte är sjukskriven. Då säger FK STOPP! Jag får inte studera med sjukpenning samtidigt, och det spelar ingen roll att det var på 50% vardera. Studier och sjukpenning är bara ett stort NEJ, NEJ, NEJ.

FK bad mig söka sjukersättning istället (vilket jag har väntat på att de ska fixa i ett år redan), men det skulle ta minst ett par månader att få ett beslut även om de skulle prioritera mitt fall. Vilket innebär att hade jag börjat studera hade jag varit tvungen att leva på endast ett halvt studiemedel (ca 3000 kr) per månad tills FK fattat beslut.

Kontentan av det hela: jag blev tvungen att skjuta upp studiestarten till januari 2006 (ett helt år) för att ge FK tid att ordna sjukersättningen åt mig. Mina studier kommer att ta 4 år, men eftersom jag inte kunde börja nu är jag inte klar med studierna förrän 2010! (Tack och lov att högskolan gick med på att skjuta fram studiestarten!)

(Sedan ringde FK och sa att jag måste fixa nya läkarintyg för de de redan har är för gamla... No shit, vad hade de väntat sig när de själva dragit ut på det i ett helt år???)

--------------------
          Jejja, zon 6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 00:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon