CITAT (ninnisky @ 17-02-2005, 14:12)
Vad kan ni rekommendera för kompostkvarn???? Vilken egenskaper bör man se till att den har??
Vi har en normal villaträdgård på sådär 500 m2 med häckar, städsegröna växter, några fruktträd, klätterhortensior. Ja, lite av varje.
Förra året köpte vi en billig (1000:-) kvarn på Plantagen. Den fungerade inte så värst, brände motorn snart och kunde matas alltför långsamt, trots att den var avsedd för max 40 mm kvistar. Den återlämnades mot full ersättning. Någon av er som haft en liknande? eller har en som ni kan rekommendera - vi tänker skaffa en ny till våren!
Idag snöar det ännu mer

För några år sedan lånade jag grannens kompostkvarn-flistugg. Den har knivar. Fördel: grenar flisades fint, relativt lågt pris, finns som begagnade,
Nackdelar: mycket högt ljud man måste tänka på närboende, bladmassor fastade lätt. Nej den var inget för mig. I Råd och rön hade jag läst om kompostkvarn med vals istället för kniv. Efter test köpte jag en Viking med vals. Lätt att använda, behagligt tyst, om material fastnar körs maskiben baklänges. Lätt som en plätt. Nackdel högt pris och något grövre flisresultat. Trots det rek. jag en maskin med vals. I bland när jag vill finfördela materialet ytterligare kör jag det två gånger.