Hej hopp!
Nja, 16 mm eller 32 mm poly är ju valet man står inför och Ingrid förespråkade starkt 32:an.
Skillnader:
+ Lägre U-värde
+ Går enligt Ingrid att gå på
- Dyrare
...men jag vet inte om 32 verkligen är ett måste - kulorna skall ju trots att sparas ihop!! Som ni vet är vi inte i ert läge att vi bygger nu utan vi skall göra en grundlig planering och "leva" med den planeringen ett tag för att upptäcka eventuella missar som då blir bra mycket lättare att åtgärda istället för att komma på dem när vissa ställningstaganden redan är gjorda/utförda. Under tiden sparar vi pengar!
Både du och Ingrid skriver "mer vinterträdgård än växthus" - men är vi inte av samma uppfattning att vi önskar en vinterträdgård som skall fungera som åretruntplats för just de växterna som inte klarar av att vistas året runt i ett traditionellt växthus både vad gäller värme och utrymme?
Givetvis skall jag inte söla så det ser ut som ett stampat jordgolv men någon marmorkatedral kommer det nog heller inte att se ut som
Du gillar inte krukor förstår jag - men du skall väl ha hel platta så du skall inte markplantera någonting väl? Nog kan man plantera i krukor och "bygga in" krukorna med torvblock med snygg inramning så att krukorna inte stör det extetiska? I blocken kan ju mycket smått trevligt växa som vill ha skugga och fukt!
Tillvägagångssättet blir nog det samma för oss - vi planerar, köper, beställer, hjälper till med bygget, men det skall till de viktigare delarna utföras av snickare. Dock tror jag att det är bra att någon gör riktlinjerna som har erfarenhet och det har ju inte en "vanlig" snickare vad gäller det som påverkar växtmiljön.
Vi tycker att ett vanligt platt tak om än lite lutande frammåt inte harmonierar så väl med huset i övrigt och dessutom får vi ju inte den trevliga takhöjden i kombination med effektiv taklutning som är önskvärd på många sätt. Vi får se vad det blir i slutändan...balkongidén är bara en av många idéer och eftersom vi funderar på att ha victorianska utemöbler (du vet vit metall av den gamla designen) så skulle det se snyggt ut med en balkong i samma utförande!! Äntligen kan man ha en balkonglåda!! Naturligtvis är allt rörligt och inte bestämmt så om du ser att de skiljer enormt vad gäller totalkostnad så belys gärna båda alternativen i dina prisfunderingar!
Nej vi har inget album - det beror till största delen på vår brist på digitalkamera eller scanner...vi får se vad framtiden för med sig.
Ciao