Jag har Bosch 2600 valskvarn. Tidigare har jag haft en med roterade skiva med knivar. Med en sådan skall man skärpa knivarna då och då om man inte vill stå men en maskin som är slö. Dessutom som tidigare på tråden sagt så bullrar en sådan så pass mycket att man skall ha öronskydd. Eftersom jag hållt på med arbetsmiljö så vet jag hur viktigt det är att följa de regler som finns vad gäller buller och skydd.
För närvarande har jag en granne 150 meter bort som envisas att mala allt, sommartid, man kan bli tokig för mindre. Så jag sålde den billigt med ovanstående kommentarer.
Gjorde så en "marknadsundersökning" och kom fram till att Bosch 2600 motsvarade mina krav, ljudnivå så att du hör telefonen, krossar grenar 4-5 cm tjocka, valsen går att vända om man kör fast, har hänt en gång under alla år. Tar faktiskt torra grenar, skyddsglasögon som rekommenderas samt handskar.
Använder klippet i komposten, men dessutom så sparar jag klipp inkl. grenklipp till min varmkompost Biolan 220 som jag då använder klippet till att blanda ut hushållsavfall m.m.
Kan bara rekommendera att köpa en med vals
MVH Kenneth
--------------------
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."
|