Jag har problem med mina katter i rabatterna, men på senare år har det blivit bättre. Jag gav upp att jaga dem och skydda rabatterna. Hundar har vi och det hjälper ju inte på egna katter. Som lösning på mina problem har kattskrällena fått en egen rabatt. Bakom en liten bergsknalle så har jag gjort en rabatt av sandig jord, med kattmynta och valeriana i. Där kan de rulla sig, kissa och gräva bäst de vill. Det har faktiskt räddat övriga rabatter en del.
Kaffesump har jag inomhus i stora krukor. Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut. Ute finns det otäckt väder och det tycker inte små kattassar om. Att de är införskaffade som stallkatter har de inte alls förstått. Jag tror knappt att de vet var stallet ligger. När de inte kunde kissa i mina stora krukor hämnades de genom att gnaga på växterna istället. Hibiskusen blev bara ett par korta pinnar och AloeVeran har fula bitmärken i bladen. Har då varit tvungen att skaffa dem egna krukväxter inomhus också. Kattgräs växer i krukorna i köksfönstret, men det blev faktiskt riktigt snyggt (innan de tuggat ner detför kort).
Någon som har tips om hur man får katter att låta bli att använda husses träningsväskor och fotbollsskor som toalett? Eller hur man får bort stanken ur ett par nya fotbollsskor när kattkräket har kissat skon full?
|