Sidor: 1, 2
Solstrålen
Jag har problem med ett stort antal av grannarnas katter som kissar på min tomt - det luktar väldigt illa i mina rabatter. Några katter har dessutom ett tillhåll under mitt förråd. Jag har provat med att spruta vatten mot dem, men det går ju bara när jag har vattenslangen i närheten - oftast hinner de undan.
Finns det något medel de ogillar som man kan använda. OBS - humant sådant.
kristerh
Det finns ju speciella medel mot både hund o katt, tror att de säljs i djuraffärer o stormarknader, undrar om de inte heter "fy" eller något liknande, katter gillar ju inte citrondoft har jag märkt unsure.gif testa med något citrusdoftande där de brukar hålla till wink.gif
krister
mulle
Jag håller mina egna katter borta från rabatterna genom att sticka ner små 15 - 20 cm:s pinnar där det finns bar mark! Jobbigt med effektivt.
Mulle
Ciczi
Hade också bekymmer med grannens katt (och kanin men det är en helt annan historia). Jag sådde prästkragar och kranskragar på ett ställe där kattskrället brukade pissa för jorden var nästan som sand. Det tog ett tag innan jag blev klok på varför det inte kom några små gröna saker upp ur jorden där jag sått.
En dag när jag satt och mös i min trädgård såg jag att kattskrället sprätte omkring just där jag sått och sprätte iväg fröerna på ett annat ställe där jag sedan tolkade dem som ogräs... unsure.gif sad.gif .

Raskt fick jag fram ett hönsnät och lade detta över stället där katten brukade pissa och sådant.
Den katten har jag inte sett sedan dess....

Ciczi
Gunvor Nilsson
Hönsnät, avbarrat granris, pinnar, stenar ja allt som hindrar att en jordyta ligger bar. Till dess att frön hinner gro och det vuxit upp en bit. Eller till dess man hunnit plantera ut köpta eller uppdrivna växter. Då är inte rabatterna attraktiva att krafsa i.

/Gunvor
Emmaibäcka
Skaffa en hund biggrin.gif
Nädå skämt åsido....har hört att vattenslangen är effektiv annars, och om du inte träffar katten kan du alltid vattna på stället de pinkar på. Ingen katt med värdighet skulle gräva i blöt jord tongue.gif
Emmaibäcka
Oops, missade att du redan provat med vattenslangen.... försök vattna där de gräver istället laugh.gif
krellus
Tuff fråga.

Jag och frugan älskar djur och har en egen katt.
Den är mest inne men går ibland ut utan att "busa" hos vår granne.

Vårt bekymmer är att deras katt klättrar upp på vår farstukvist och försöker nå våra tornseglare som bor där.

Man vill ju inte vara elak och inte tvinga grannen låsa in katten så hur gör man? Vi har ingen bra lösning på detta som det ser ut idag.

Vattenslangen kanske...
Malvia
Mina katter vill gärna använda rabatterna som toaletter, fint att gräva i. Dessutom gillar rådjuren mina tulpaner och penseer. Jag har satt upp gröna kompostgaller över rabatterna. Rabatterna får vara ifred och solen kan nå fram. Men katterna använder nu gräsmattan som toalett och det har jag inte löst än.
kristerh
CITAT (Malvia @ 09-02-2005, 12:57)
Men katterna använder nu gräsmattan som toalett och det har jag inte löst än.[/color]

gräsmattan?? har du inget gräs där? de sliter väl inte ut grästuvor laugh.gif
är du säker på att det är katter?
krister
Fenja
Jag har åtta katter som givetvis nu och då använder rabatterna som toalett, men jag har aldrig upplevt varken att det luktar eller är till besvär på något annat vis...
Mvh
Fenja
Malvia
CITAT (kristerh @ 09-02-2005, 13:18)
CITAT (Malvia @ 09-02-2005, 12:57)
Men katterna använder nu gräsmattan som toalett och det har jag inte löst än.[/color]

gräsmattan?? har du inget gräs där? de sliter väl inte ut grästuvor laugh.gif
är du säker på att det är katter?
krister

Jo, gräs finns men de river upp tovor ja. Ser det med egna ögon...... Det gräset blir väldigt frodigt sen under sommaren, beror väl på gödslet! Funderar på att lägga ned typ troaxstängsel på den utsatta platsen, lite jobb när den ska klippas bara. OCh var och hur ska jag hänvisa katternas nya toalett. Har försökt med en större kattlåda tidigare men det fungerade inte.
kristerh
CITAT (Malvia @ 09-02-2005, 14:12)
[[color=blue]Jo, gräs finns men de river upp tovor ja. Ser det med egna ögon...... Det gräset blir väldigt frodigt sen under sommaren, beror väl på gödslet!

Vad gör man inte när man är nödig laugh.gif laugh.gif
har aldrig hört talas om att katter river upp gräs när de skall göra sina behov.
krister
krukan
Ja, min katt blev lycklig när jag petade ner tulpanlökar i rabatten. Mjuk jord att gräva i mmmm... Fast lökarna verkar klara sig lika bra ändå och inte luktar det heller. Det är ju praktiskt att han håller sig till den rabatten, då vet man ju var "gödslet" ligger och kan passa sig lite när man gräver där. Få se om tulpanerna gillar den extra näringen.

Om du vill få bort grannens katter så måste du nog göra det så otrevligt att de inte vill komma nära. Citrus gillar inga katter, men citronskal brukar tappa lukten rätt fort ute i det fria. Att täcka rabatterna med något är nog det mest effektiva ändå. Alla "hot" (som vattenslang och skrik) påverkar bara katten så länge den ser dig. Är du inte i närheten kliver nog katten lyckligt ner i rabatten igen, om han kan.
Solstrålen
Tack för tipsen - men tyvärr har jag jätterabatter så det bli rsvårt att täcka dem. Jag får prova med citrus:
netaave
Skjut katterna!
Nej jag bara skojade. Hönsnät är det enda som hjälpt här! Provade kaffesump på jorden men blev så himla kaffesugen så fort jag var i trädgården laugh.gif dessutom försvinner det vid regnväder.

Samma sak med citrus, ute i friska luften försvinner doft och smak snart.
mollys_matte
Min Molly håller sig som tur är bara till ett ställe i rabatten när hon är ute, så jag vet var jag ska tänka mig för när jag gräver rolleyes.gif
Hon går ju i sele på uteplatsen, men en av grannens katter har varit hos oss och "snokat" men min lilla knaskatt skrämde bort den! Plus att hon ju har "reviermarkerat" så de håller sig därifrån!

Det bästa är nog att försöka täcka med nåt, Fy sprayen som nån nämde i början är nog inte så effektiv ute, och den luktar hemskt unsure.gif
Är mer för att lära katten inne var den inte får vara, har man tex sprayat fyspray på en bänk så vänder kissen så fort den hoppat upp för det luktar så illa... Jag har dock kört med vanlig blomspruta med vatten, funkar här, och luktar inte!

Hoppas det löser sig med dina dryga grannkatter!
Skaffa dig en egen kisse vetja, som får skrämma bort de andra! wub.gif
Tessa
min ena katt tycker att min ena palm e väldigt bekväm att kissa på, vet inte alls hur jag ska få henne att sluta
mollys_matte
Palm? Var bor du? Finns det palmer att ha ute här i Landet??? huh.gif

En ide om det är en innepalm är just det där med att lägga citron och apelsinskal i krukan, på jorden, katter gillar inte den lukten!
En annan sak jag fick göra med mina inneväxter ett tag var att spraya bladen med vatten blandat med vinäger, då var de inge goa att tugga på mer! (fast det luktar inge vidare)
mulle
Man kan också lägga kaffesump på inomhuskrukor, det är snyggare än citrusskal!
Mulle
Tessa
det är stora innepalmer,
funkar kaffesump?
hur är det med utspädd saft från en citron, kan man spreja lite sånt?
mollys_matte
Har aldrig hört nåt sånt, att spraya citronvatten...
Jag la citron/apelsinskal bara en vända i krukorna tror jag, när de började murkna tog jagbort dem, och Molly är inte intresserad av dem längre...

Det där med citronvatten, min knaskatt dricker gäran citronvatten, så här skulle det inte funka...
men sen vet jag ju inte om hon är så normal, äter ju ärtor också... wub.gif
Tessa
hehe,
ha rproblem emd mina ponny palmer, min katt äter upp dom sad.gif
mollys_matte
men det går att lösa om du blandar vinäger i vatten och sprayar med! Det luktar inte jättegott ett litet tag, men då vill katten defenitivt inte äta mer på dem!
Vad är en ponny palm? *är inte så hemma på palmer*
Tessa
det är en sån elefantfot palm,
Agger
Jag hävdar att man inte kan ha utekatt om man bor i tätbebyggt område, det blir inget annat än osämja mellan grannarna. Kattpiss stinker verkligen, och kissar en så kissar alla.

Om problemen blir så stora att de blir.....ja,problem, så har kommunerna kattfällor man får låna. Har själv haft sånan problem. det började lite försiktigt med kattpiss runt garaget, men det blev fort nerpissat på farstukvisten. Till slut var hela vår gård kvarterets kattoalett. INTE kul.
ester
Jag har problem med mina katter i rabatterna, men på senare år har det blivit bättre. Jag gav upp att jaga dem och skydda rabatterna. Hundar har vi och det hjälper ju inte på egna katter.
Som lösning på mina problem har kattskrällena fått en egen rabatt. Bakom en liten bergsknalle så har jag gjort en rabatt av sandig jord, med kattmynta och valeriana i. Där kan de rulla sig, kissa och gräva bäst de vill. Det har faktiskt räddat övriga rabatter en del.

Kaffesump har jag inomhus i stora krukor. Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut. Ute finns det otäckt väder och det tycker inte små kattassar om. Att de är införskaffade som stallkatter har de inte alls förstått. Jag tror knappt att de vet var stallet ligger.
När de inte kunde kissa i mina stora krukor hämnades de genom att gnaga på växterna istället. Hibiskusen blev bara ett par korta pinnar och AloeVeran har fula bitmärken i bladen. Har då varit tvungen att skaffa dem egna krukväxter inomhus också. Kattgräs växer i krukorna i köksfönstret, men det blev faktiskt riktigt snyggt (innan de tuggat ner detför kort).

Någon som har tips om hur man får katter att låta bli att använda husses träningsväskor och fotbollsskor som toalett? Eller hur man får bort stanken ur ett par nya fotbollsskor när kattkräket har kissat skon full?
Gunvor Nilsson
CITAT (ester @ 19-02-2005, 18:16)
Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut.

Jaa, jag förstår dina katter!!! Varför inte ge dom en eller två innetoaletter? Då kanske du får ha dina krukor, träningsväskor och fotbollsskor ifred! wink.gif De behöver ju ha något att krafsa över sina bajs- och kissplatser! Självklart!

Mina två katter har två innetoaletter med huv och jag har inga problem med andra kiss- och bajsplatser i lägenheten.

Jag förstår inte varför du har katter öht!

/Gunvor
mollys_matte
Även om de "bara" är stallkatter så måste de få ha toalett inne om du tar in dem! *tycker synd om kissarna*
zaaritha
Kattpiss stinker endast om katterna är okastrerade!
Våra 9 katter har fyra kattlådor på VC att dela på, samt gör även ifrån sej utomhus!
Inga stora problem!
tullmejs
Vår förra katt var rätt hopplös i krukorna, både kissa, bajsa och välta, trots utmärkt toalåda. Han klättrade också på duschdraperiet :-) Nuvarande är fånigt väluppfostrad och går aldrig upp på bord eller bänkar inomhus, och frågar innan hon kommer upp i sängen eller soffan :-) Toalett inne har hon inte haft på ett år eller så. Katter är rätt olika.

En sak de inte gillar ett dugg är ju kladd på tassarna, så det kan vara ett alternativ på vissa ställen där de inte ska vara, smör eller nåt sånt.
Säfstaholm
Du skulle kunna göra det lagen ger dig 100 procent rätt till, dvs vältra över problemet på grannen/grannarna och kräva att de löser frågan, gräver bort nedkissad jord, sanerar och ersätter.
Det är inte ok att katter kissar ner utanför ägarens tomt.
Kattägare ska enligt lag hålla lika bra koll på sina djur som hundägare, hästägare, fårägare eller alla andra som äger tamdjur.
Tyvärr ställer sig rätt många kattägare helt frågande till det där vilket nästan alltid drabbar katterna till slut - katter förgiftas och katter skjuts och det är alltid ägarens fel.
Lite beroende på i vilken kommun du bor kan kommunen vara mycket hjälpsam eller likgiltig med att ge dig stöd eller tips inför en oförstående kattägare som tror att man kan låta katten springa hur som helst.
Du borde i alla fall knacka på hos grannen och be att få dina utlägg täckta för sanering och inköp av repellerande medel.
mvh
Kalle
krellus
Grannens katt upptäckte vårt nya trädgårdsland och tyckte att det var kanon att vi hade fixat en toalett åt honom.

Vi gillade inte läget och provade "kattbort" eller vad det heter.

Vi strödde ut under 1 vecka och det fungerade bra.
Han valde andra platser efter det.

Kattbort är som kristaller man häller ut... förvirrar tydligen kattens revirtänk.
mollys_matte
CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 11:47)
Du skulle kunna göra det lagen ger dig 100 procent rätt till, dvs vältra över problemet på grannen/grannarna och kräva att de löser frågan, gräver bort nedkissad jord, sanerar och ersätter.
Det är inte ok att katter kissar ner utanför ägarens tomt.
Kattägare ska enligt lag hålla lika bra koll på sina djur som hundägare, hästägare, fårägare eller alla andra som äger tamdjur.
Tyvärr ställer sig rätt många kattägare helt frågande till det där vilket nästan alltid drabbar katterna till slut - katter förgiftas och katter skjuts och det är alltid ägarens fel.
Lite beroende på i vilken kommun du bor kan kommunen vara mycket hjälpsam eller likgiltig med att ge dig stöd eller tips inför en oförstående kattägare som tror att man kan låta katten springa hur som helst.
Du borde i alla fall knacka på hos grannen och be att få dina utlägg täckta för sanering och inköp av repellerande medel.
mvh
Kalle

Nej du är helt ute och cyklar!

Det är helt andra regler för katter, då de "fungerar" annorlunda än andra djur!
"En katt är en katt är en katt" som någon så klokt sa för länge sedan.

Katter innefattas inte av samma regler som hundar osv, och katter som bli skjutna eller förgiftade osv, det är INTE ägarens fel, det är den som gjort det som gjort sig skyldig till ett brott som heter DJURPLÅGERI!

Däremot ska man självklart prata med kattägaren om man vet vems katt det är, och oftast brukar man kunna komma till någon lösning. Är det väldigt jobbigt och kattägaren inte är villig att samarbeta så kan man såklart vända sig till sin kommun, och få hjälp den vägen.
Men man måste också inse att just "En katt är en katt är en katt"

Så länge det finns utekatter (och alla katter passar inte som innekatter) kommer folks rabatter vara drabbade, om det inte är en väluppfostrad katt.
Och som alla kattägare vet, så är katter inte lättdresserade, det är DE som bestämmer!
Man kan inte få dem att inte kissa utanför tomten om de är ute!

*mycket upprörd pga Säfstaholm helt felaktiga påståenden*
Säfstaholm
I all vänlighet - jag är inte ute och cyklar.
Jag beklagar om verkligheten har gjort en forumdeltagare *mycket upprörd* och bifogar därför utdrag ur djurskyddsförordningen, ang tillsyn av katt (och hund), för att slippa vidare diskussion:

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Vad "avsevärd olägenhet" är har vid några tillfällen avgjorts i miljödomstolen.
I klartext får katter inte förorena hos grannen - eller någon annanstans utanför ägarens tomt.

För att stoppa lösspringande katter har regeringen redan flaggat för hårdare krav som gäller tillsyn, dessutom varslat om tvingande regler för märkning av alla katter. En kort version kan du läsa här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,382588,00.html
Mer information om hur förslaget utvecklas kan du få via regeringen. Adressuppgifter finns på www.regeringen.se.

Vad gäller ödet för katter som förorenar på andra ställen än hemma utan att ägaren begriper konsekvenserna så är det följande lag som tolkas yvigt:
"7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad,
får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom
tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Lag (1987:260)."

Med tanke på protestvrålet kanske jag ska lägga till:

"9 § Polismyndighetens beslut enligt denna lag får överklagas hos
länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut får överklagas hos allmän
förvaltningsdomstol. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till
kammarrätten. Lag (1995:1684)."

Vänliga hälsningar,
Kalle
tullmejs
Nu kom jag på en bra idé. Det finns ju kattluckor som endast släpper in den egna katten, som har en sorts magnet / transponder i halsbandet. Det borde man kunna utnjyttja: Särskilda skrämmor, strategiskt utplacerade hos störda grannar, som reagerar på dessa. $$ I'm gonna be so rich :-p
LisaPalm
Jag hade problem med kissande katter.Jag har fin sand längs med huset(16 m ) och under lilla altan. Rena paradiset för alla grannkatter wub.gif wub.gif .sommar som vinter. Nu har jag satt upp nät runt altan unsure.gif för lukten var vidrig det gick inte att sitta där. sad.gif
Längs med husväggen har jag strött ut hackad vitlök blink.gif ca 2 ggr / mån
Så nu verkar det inte vara lika attraktivt längre. biggrin.gif
mollys_matte
CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 20:57)
Jag beklagar om verkligheten har gjort en forumdeltagare *mycket upprörd*

Och nu känner jag mig inte alls idiotföklarad... "Verkligheten" mad.gif

Såhär är det, jag har i urminnes tider fått inpräntat att det är just så som jag nämde till dig, från allamöjliga håll. Och då jag trott det varit pålitliga uppgifter har jag aldrig brytt mig om att kolla upp dem, också med tanke på hur det ser ut med katter i sverige idag.

Men du hade rätt, och det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vindförvåg!
Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?!

Då måste man ju kunna vända sig till kommunen så att de antingen omhändertar katten och omplacerar den eller om man får ägaren att ta sitt ansvar?!

Det första man kan göra som kattägare är att kastrera sin katt (om det inte är en raskatt som det ska avlas på förstås) Sen är det ju säkrare för katten att vara inne, inte bara för grannsämjan, utan överhuvudtaget, och Då följer man ju lagen, om man tex bara har katten ute i sele!?

Min Molly är en välmående, kastrerad innekatt, som jagar bort andra katter från vår uteplats när hon är ute i sele wub.gif
Säfstaholm
CITAT (mollys_matte @ 26-02-2005, 09:44)
det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vind för våg!
Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?!

Det skrämmer mig också att det finns människor som tror att katt är ett husdjur som inte behöver tillsyn, bara en kattlucka.
Fast jag skrev nog inte att att man skulle förgifta grannens katt.
Om katten blir en sanitär olägenhet för grannarna, dvs ägaren saknar folkvett och låter katten springa och förorena, så händer det att omgivningen lessnar och ger katten samma status och behandling som andra skadedjur, t ex gnagare.
Den som bryr sig om sin katt och bor i tätort har antingen ett stort hägn i trädgården eller innekatt. Alternativt så fattar man att man faktiskt inte kan ha någon katt - för kattens egen skull.
Vägen till insikt går kanske via att tvingas betala miljöböter på några tusen plus grannarnas utgifter för klasar av vitlök eller annat anti-kattkiss-preparat, som finns att köpa i zoobutiker.
Kalle
kerstin z5-6
Jisses ... undrar vad ni skulle göra om ni bodde på landet .. -de Ren/Älgskador jag har de är betydligt värre o dyrare än lite kattkiss ..
Gåsis
Finns e nage som smaka sa gått som tjyvsköten älg? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag har förresten recept på torkat renkött - man tar en ren laugh.gif
Jo, vi har både älg och ren - och katt. Jag vet oxå vem som är värsta marodören....
zaaritha
Måste väl vara okastrerade katter som kissar på din tomt?
Kastrerades kiss luktar inte mycket!
ester
CITAT (Gunvor Nilsson @ 19-02-2005, 19:21)
CITAT (ester @ 19-02-2005, 18:16)
Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut.

Jaa, jag förstår dina katter!!! Varför inte ge dom en eller två innetoaletter? Då kanske du får ha dina krukor, träningsväskor och fotbollsskor ifred! wink.gif De behöver ju ha något att krafsa över sina bajs- och kissplatser! Självklart!

Mina två katter har två innetoaletter med huv och jag har inga problem med andra kiss- och bajsplatser i lägenheten.

Jag förstår inte varför du har katter öht!

/Gunvor

ohmy.gif Varför skulle katterna ha toa inne när de kan gå ut? Hundarna får inte heller kissa inne även om jag skulle tro att de föredragit det när det regnar. Katterna kan minsann krafsa och kissa under husgrunden eller i hästarnas bäddar i stallet ifall det är fruset i marken. Inte kan väl alla katter kräva innetoa? Klöspelare har våra inte nån heller...
Sollan
CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 20:57)
Vad gäller ödet för katter som förorenar på andra ställen än hemma utan att ägaren begriper konsekvenserna så är det följande lag som tolkas yvigt:
"7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad,
får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom
tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Lag (1987:260)."

Jag tror inte, till skillnad från dig, att en katt som använder grannens rabatt som toalett, anses vara förvildad eller övergiven.
Det skall nog till mycket hårdare bedömning än det. T.ex att man ser att katten tydligt är vanskött, skadad, utsvulten osv.
kerstin z5-6
Ibland är jag glad att jag har 19 ha mark närmast huset som är min egen .. och att de "närmaste "grannarna har 4 katter två hundar och 5 islandshästar .Djurens toalettvanor är inget samtalsämne oss emellan biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Malvia
CITAT (krellus @ 25-02-2005, 16:39)
Grannens katt upptäckte vårt nya trädgårdsland och tyckte att det var kanon att vi hade fixat en toalett åt honom.

Vi gillade inte läget och provade "kattbort" eller vad det heter.

Vi strödde ut under 1 vecka och det fungerade bra.
Han valde andra platser efter det.

Kattbort är som kristaller man häller ut... förvirrar tydligen kattens revirtänk.

Hej! Var får man tag i det medlet?
Mia, zon 3
Skulle gärna vilja veta det också.... Jag är jätteglad för alla katter som kommer på visit på min tomt, men just toalettförfarandet är jag inte så förtjust i. Grannens katt är tydligen lite koko - han gräver inte ned efter sig alls. Oftast sätter han sig mitt på gången och gör det han ska, sedan nosar han på det och går sin väg. Lite otrevligt om man skulle trampa i det, det luktar inget vidare, plus att jag har småbarn.

Vad gäller att skjuta lösa katter - jag har för mig att man måste kunna bevisa att katten inte är märkt. Nu när många föredrar örontatuering eller chipmärkning kan man inte avgöra sådant på "skott-håll".
zaaritha
Nej--för jössenamn!
Inte skjuta katter!!
Man måste ju kolla först!!
Airamya
Hämtade detta från Odla's förstasida;

Grannens hund får inte springa runt på din tomt, uträtta sina behov hos dig eller skälla under nätterna.

Katterna får du däremot tåla, enligt prövning i Miljödomstolen.
zaaritha
Ja--det ska väl tas med en skopa förnuft!
Jag är himla glad att vi bor lite avsides; så --förhoppningsvis--stör
inte våra katter grannarna!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon