CITAT (Annki @ 19-02-2005, 13:38)
Det är något skumt i år! Och det är inte bara jag som drabbats av stora pelargondöden. Hörde nyss av en annan Odla-vän, som råkat ut för samma sak. Jag har testat både direktplantering och vattenglas. Skotten vägrar ta sig! Och nästan alla pellisar som var nya förra året har dött. De torkar bort, trots normal skötsel. Eller så mörknar stammen nedifrån och hela plantan dör. Moderplantor som jag beskar för två veckor sedan orkar inte sätta nya blad utan dör. Jorden är inhandlad på Rockdala, den "känns" bra. Och de har fått måttligt med vatten. Jag förstår ingenting. Detta har aldrig hänt mig tidigare...
EXAKT så har mina pellisar betett sig här med, säkert närmare en tredjedel av beståndet har gått bort! Jag fick tips om att kruka om dem och ge en näve blodmjöl till dem och det verkar som om de gillar det. Det har inte dött så många sedan dess. En pelargonkompis gissade på att det kunde vara ett jordbunde virus, men jag vet inte. Tydligen ska de svartna i stammarna då i alla fall.
Jag har inte provat att ta några skott ännu så jag vet inte hur de beter sig i år.
Mvh
Fenja