Hej Åsa,
Ett träd kan leva mycket länge med fruktträdkräfta. Jag har kommit att se kräftan som en beskärare. Ibland beskär den grovt, dvs går in och stryper grova grenar. Ofta beskär den yngre grenar, dvs som en mer varsam beskärare. Ju grövre kräftan går åt trädet, desto mindre bör man skära själv.
Helt klart är att kräftan lätt sprider sig i vattenskott. Och eftersom kräftan gillar sådana gäller det att beskära så att dessa inte uppstår i trädet. har en grov gren ett sår - låt grenen vara. Kräftan stryper den så småningom men det tar flera år och blir en långsam beskärning som trädet har viss chans att hinna kompensera sig för.
Kräftan gillar vissa sorter, men den gillar framför allt stressade och svaga träd. Ju starkare träden är med god, luckrad jord kring rötterna och varsamma beskärare, desto mindre får kräftan grepp.
Intressant fråga om svampen lever i frukterna också. Jag skulle inte tro det, jag tror att den lever endast i veden. Jag har inte kommit åt studierna som visar att kräftan är epidermisk, har bara läst om studierna. Vill du söka själv heter svampen nectria galligena.
Hur man ska tolka kräftans spridningsbenägenhet gör att vi trädvårdare och rådgivare alltid ställs inför en massa svåra frågor. Bör vi återplantera träd i kräftsjuka träds rotområden? Hur noga bör man vara när man hoppar upp och ned i träd som har mängder av fnasiga sår - byta kläder när man går upp i ett friskt träd? Osv.
I en trädgård där man är beredd på att experiment ibland lyckas och ibland misslyckas kan man med relativt små åtgärder minska smittriskerna mellan träden minska kräftans grepp där den redan finns.
Praktiska knep som minskar kräftsvampens framfart: - beskär på sensommaren torra dagar - skär mindre än vanligt och låt kräftan vara din "medbeskärare" - beskär inte så mycket eller så grovt att vattenskott uppstår - rengör verktygen med hett vatten eller t-sprit mellan träden - när du planterar nytt, välj bort träd som har stor benägenhet att få kräfta - håll avstånd mellan träden när du planterar, ställ kräftbenägna sorter en bra bit från de andra eller ställ kräftobenägna äpplet Filippa emellan
--------------------
|