Hejsan Hoppsan... Jo, solis, det heter initiering. Du är intitierad i första gradens Reiki, eller Reiki I som det heter. Det innebär att du fått lära dig att ge healing till andra och de grundläggande Reiki-symbolerna. Nästa steg (om man vill gå vidare) är Reiki II, då man även får lära sig att ge healing på distans, bl a. Det tredje o sista steget, är Reiki III, s k Master-initiering, då man får lära sig att lära ut Reiki till andra.
Huruvida det är bluff eller inte kan man nog överlåta till var o en att själv bedöma. Jag är Reiki-healer och har arbetat med energier på många sätt i många år, för mig är det en verklighet. Men jag har inget behov av att pracka på det på andra, jag respekterar andras verklighet och hoppas att de kan respektera min.
Solis uppfattning att man faktiskt får healing när man ger healing är helt korrekt. Eftersom man är en kanal för healing-energin, man använder sig inte av sin egen energi. Råkar man 'dra på sig' andras problem när man arbetar så beror det på att man blockerar sig, börjar använda sig av sin egen energi och drar till sig av mottagarens i gengäld. Det är lätt hänt när man är ovan, men man lär sig med tiden.
Jag håller med om att det är för mycket hemlighetsmakeri runt Reikin. Den borde spridas till alla som vill, utan förbehåll, och det finns också många Reiki-healers som arbetar för detta.
Hoppas detta kastade lite ljus över frågan.
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|