ska försöka svara på frågorna.
jag vet inte om det syns på elräkningen om den är kompad eller ej.
lågförlustreaktor finns och kallas LLB. det hela har med kompensering och reaktorn att göra, mitt 11w rör drar 41w.
HF och elektroniska tändare värmer gasen mer och det blir skonsammare start, längre livslängs. livslängden på ljuskällan blir 15-30% längre med HF/elektr. tändare, beroende på antalet tändningar.
om man ser per ljuskälle w så är lysrör effektivare. hps ger mycket strålning vid den frekvens som gör att vi ser mest ljus. inte behöver de ge mer ljus för det, det är bara vad vi upplever som ljus. på grund av att det går åt fler armaturer och drosslar så används inte lysrör i så stor utsträckning. TL-D 840 används flitigt i plantupdragning i flera lager. lysröret är effektivare än hps och mh är effektivare än lysrör. hps-lampor är billigt och har lystiden ca 15.000h Lysrör går åt så många att de blir dyrare för att få ut effekten av HPS. MH har ganska kort livslängd, är dyr, och kan explodera vid start.
mätetal? effektiviteten mäts i uEinstein/juole. kolla länken i min signatur.
artspecifika? alla växter med klorofyll tar rött och blått. vissa växter tar lite olika av det andra beroende på färg och art. känner inte till nån specifik fakta för en viss sorts växter.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|