CITAT (Kakaduan @ 21-02-2005, 11:42)
Jag tycker de känns så extrema de där damerna, men framför allt skulle jag aldrig rösta på någon som jag vet
inte kan sköta sina deklarationer/skatt
och försöker få andra att betala för sin födelsedagsfest och allt vad det nu är!
Någon som tror att regler som gäller alla andra inte gäller henne! Det gäller oavsett politiskt budskap.
Kakaduan
Så bra att
ni vet hur det är

, med en sådan tvärsäkerhet.
Skönt med självgoda människor, så man kan vara säker på att det åtminstone
finns godhet i världen. (ja, det är en smula ironiskt skrivet, kan (vill) inte låta bli, är dock varken sur eller arg eller "nått"

)
Sonen tog upp det här till diskussion en gång i höstas. Hur det kan komma sig att en människa som inte kan sköta sin ekonomi, får fortsätta med sina politiska uppdrag?
Diskussionen slingrade sig både hit och dit, men när vi pratat klart, hade vi kommit fram till det här:
Det finns många olika sorters intelligens. Eller, enkelt uttryckt, människor är olika, och en del är bra på vissa saker, men dålig på andra, och tvärtom.
De flesta människor är nog "mitt-emellan-bra" på det mesta, medan en del människor är
mycket bra på en del saker, och
mycket dålig på andra saker. (har en ojämn intelligensnivå)
Det är mycket möjligt, att t.ex. Mona Sahlin (som var den vi pratade om i första hand), faktisk är MYCKET bra på politiskt arbete, men MYCKET dålig på att hålla ordning.
(Vilket faktiskt inte är någon alltför ovanlig kombination)
Oavsett vad man har för politiskt ideologi, är det väl synd för landet att förlora en duktig politiker, bara för att politikern har mänskliga brister, och kanske även stora svårigheter - ojämn intelligsnivå - inom andra områden?
Vad gäller "slarv" så känner jag själv till hur det är med mekanismerna bakom, när förmågan till "ordning" saknas.
En annan mänsklig mekanism, är att skapa syndabockar. Det är något jag tycker mycket sämre om, än slarv. Men om sånt kan man tycka olika.
Och ännu en mänsklig mekanism, är att man är övertygad om att man VET vad och varför saker och ting händer, och HUR och varför andra människor gör som de gör.
T.ex. att om en politker gör fel, så beror det på utstuderad illvilja och beräkning, och försök att sko sig på andra.
Eller, som någon sa på TV förra veckan, och chefskap och ledarskap:
Är man på toppen, så blåser det.
Som på en pyramid. Längre ner, bland den stora massan, blåser det inte särskilt mycket, och man går trygg bland de andra, men ju högre upp, desto ensammare blir man, och desto mer blåser det.
Tänker på det gamla indianordspråket:
"Döm inte en människa förän du gått i dennes mockasiner en vecka."
För tydlighets skull, vill jag säga att jag gör skillnad på "ansvar" och "syndabockar/ skuld".