Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frö till plister "white nancy" någon?, sökes
          Ti bee
          Inlägg 17-02-2005, 22:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Föll för vitt rosenplister, Lamium mac. "White Nancy" samt även "Pink Pewter" och "Beacon silver". wub.gif wub.gif Har någon frö till någon av dessa?
          Kan byta mot egna fröer av något eller betala för en portion.
          smile.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ewa L
          Inlägg 22-02-2005, 07:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag vet ju inte hur stor trädgård du har. Var det inte du som hade två?? unsure.gif

Om du kollar på mina skisser i mitt album förstår du nog vad jag har mina Plister till. tongue.gif
          Jag tar alltså kontinuerligt bort gräs och ersätter med Perenner och buskar. Då är de ovärderliga!! Använder mycket och gärna starka, vackra marktäckande "ogräs".
          [Visserligen jobbar jag inte 200% som du, men är lat av naturen och jag vill inte lägga speciellt mycket tid till att hålla på och rensa.]

Har till och med använt dem utan att ta bort gräsmattan på ett par ställen. Gräsmattan borde här heta "gräsmatta" pga att grannens tallar gör att det är mer åt mossmatta. Tryckte bara ner lite ruggar av Plister på tre ställen. Det gjorde jag mycket sent på säsongen 2004. Är säker på att de kommer att täcka en varsin kvadratmeter vid midsommar. De är dock inte svåra att ta bort = begränsa, de sprider sig inte okontrollerat.

Då tycker jag att "syrran" Gulplister (Lamiastrum galeobdolon Florentinum) är värre. Och då är det ändå den brokbladiga som inte skall vara så hopplös. Dessutom blir den lite tråkig i mitten vid torka. Men jag använder den också i den gula trädgården.

Har också en Vitplister (Lamium Album 'Variegata') som ser ut som en vit brännässla. Den tycker jag också är fin, men där är det mer bladen än blommorna... Nej, nu minns jag, jag tyckte om blommorna också. biggrin.gif Den vågar jag inte uttala mig om vad gäller spridningsvilligheten ännu. Den kom med som "ogräs" vid köp av en annan växt och jag använder den i min månskensrabatt.

Ett långt svar på din fråga: Vad tror du? laugh.gif biggrin.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 09:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon