Jag vet ju inte hur stor trädgård du har. Var det inte du som hade två??
Om du kollar på mina skisser i mitt album förstår du nog vad jag har mina Plister till.
Jag tar alltså kontinuerligt bort gräs och ersätter med Perenner och buskar. Då är de ovärderliga!! Använder mycket och gärna starka, vackra marktäckande "ogräs".
[Visserligen jobbar jag inte 200% som du, men är lat av naturen och jag vill inte lägga speciellt mycket tid till att hålla på och rensa.]
Har till och med använt dem utan att ta bort gräsmattan på ett par ställen. Gräsmattan borde här heta "gräsmatta" pga att grannens tallar gör att det är mer åt mossmatta. Tryckte bara ner lite ruggar av Plister på tre ställen. Det gjorde jag mycket sent på säsongen 2004. Är säker på att de kommer att täcka en varsin kvadratmeter vid midsommar. De är dock inte svåra att ta bort = begränsa, de sprider sig
inte okontrollerat.
Då tycker jag att "syrran" Gulplister (Lamiastrum galeobdolon Florentinum) är värre. Och då är det ändå den brokbladiga som inte skall vara så hopplös. Dessutom blir den lite tråkig i mitten vid torka. Men jag använder den också i den gula trädgården.
Har också en Vitplister (Lamium Album 'Variegata') som ser ut som en vit brännässla. Den tycker jag också är fin, men där är det mer bladen än blommorna... Nej, nu minns jag, jag tyckte om blommorna också.

Den vågar jag inte uttala mig om vad gäller spridningsvilligheten ännu. Den kom med som "ogräs" vid köp av en annan växt och jag använder den i min månskensrabatt.
Ett långt svar på din fråga: Vad tror du?