CITAT (Anders zon 1 @ 21-02-2005, 23:56)
Naturligtvis är riksdag och regering livrädda för att svenska folket skulle säga nej i en folkomröstning - det skulle ju fälla hela förslaget till grundlag i EU vilket skulle innebär att många års arbete och en massa dyra euro är slängda i sjön (för att inte tala om prestigeförlusten)!
Själv är jag inte "rädd" för EU och är varken för eller emot den nya grundlagen - jag vet helt enkelt alldeles för lite om den. Men jag tycker ändå att det är självklart att frågan antingen ska avgöras i en folkomröstning eller kanske ännu hellre av riksdagen, men först EFTER nästa riksdagsval. Annars fungerar inte demokratin!! Sittande regering och riksdag har inte några mandat att fatta beslut i den här frågan eftersom den inte fanns med vid valkampanjen inför förra valet. Har för mig att alla förändringar av Sveriges grundlag måste beslutas av riksdagen två gånger med ett riksdagsval emellan (eller något åt det hållet...). Visserligen innebär EU:s nya grundlag inte någon direkt förändring av den svenska grundlagen, men eftersom EU är en överstatlig organisation så kan inte jag dra andra slutsatser än att den svenska grundlagen ändå kommer att påverkas i allra högsta grad (eller åtminstone sättet vi använder den på)! Alltså är det befogat att använda samma praxis när det gäller beslutet om EU:s nya grundlag som för ändringar av vår egen grundlag.
Även om EU:s grundlag är komplicerad så kan säkerligen de viktigaste delarna sammanfattas i några få punkter som blir begripliga för alla (om det nu från makthavarnas sida verkligen finns något intresse för att folk ska förstå...).
Det är också ett allternativ- att vänta till efter nästa val.
Huvudsaken är att medborgarna på ett eller annat sätt har möjlighet att påverka