CITAT (Sommartorparn @ 22-02-2005, 10:46)
(det där med etableringsbevattning..... jag har helt enkelt sagt till mina växter att dom inte kan räkna med vattning annat än i juli och det har dom funnit sig i....)
PS
dessutom planterade jag i höstas en lång rad häggmispel (barrotade). Denna gång direkt i hål i markduk utan markberedning eller någonting. Tyvärr var rötterna lite för långa så jag fick trycka ner dom på diagonalen. Någon vidare bevattning annat än i samband med planteringen får dom inte heller. Alltså inte ideala förhållanden på något sätt. Enligt plantskolan ska jag nu i vår besäkra dom till 15 cm. Det känns inte rätt att göra det redan nu, utan jag tänte vänta till nästa vår.
Har de stått i fem år utan att röra på sig nämnvärt så visst kan du försöka beskära dem för att få igång dem. Men jag skulle nog pröva att se till att de först och främst står i öppen jord utan någon konkurrens från gräs eller ogräs för att säkra vattentillgången. Inte sagt att dina gör det...

Som ett experiment föreslår jag att du ser till att en av dina nyplanterade plantor en gång varje vecka från juni till september får motsvarande 15-20 mm vatten, för att se skillnaden. Det gör enorm skillnad för etableringen i de flesta fall. Näringsämnen finns redan i jorden och det enda som behövs för att de ska bli tillgängliga för plantan är vatten. Dålig etablering kan hämma plantan i många år framöver.
När du planterar barrot med väldigt långa rötter så bör du klippa in rötterna. Vikta rötter är inte att rekommendera eftersom dessa då riskerar att brytas och hamna i fel läge. Har du klippt in dem stimulerar du vidare rottillväxt och därmed får du bättre etablering.