Att ange träd och buskars storlek på höjd å bredd kan bara bli i tämligen generella termer. Å det är ju inte så svårt att förstå tycker jag. I ursprungslandet får ett träd ett visst omfång, ju längre bort trädet kommer från dom förhållanden som råder där dessto större är storleksvariationen. Både uppåt å neråt förekommer. Eva, låt säga att du å jag köper varsitt träd på samma plantskola (din "hemliga" tex) och dom är så nära exakt lika man kan komma i höjd, antal grenar mm, du planterar ditt nere hos dig och jag på min fuktiga koloni här i Sthlm. Efter 10 år är dom garanterat inte längre ett dugg lika. Esveld anger den storlek för sina produkter som är mest vanliga i sitt land, alltså inte alls säkert att det är gångbart här. En bra plantskola anger storlek i vad som är normalt i närområdet, en inte fullt så bra plantskola anger ofta vad som står på leverantörens lista. Det samma gäller ofta i litteraturen, Bdb, som nämndes, är en tysk produktion så uppgivna storlekar där gäller för tyska förhållanden. Dalby plantskola gav i början av -90 talet ut sin produktkatalog i "uppslagsbokform". Uppgifterna i den var alltså anpassade för sydsvenska förhållanden. Så, ta vad som står i böcker å på prislappar med en nypa salt och fråga var den uppgiften kommer från.
|