Jag har inget specifikt litteraturtips om just björk, men det finns en hel del ganska allmänt hållna böcker om växtfysiologi och speciellt om lignosers uppbyggnad. Ett tips är att läsa Klaus Vollbrechts bok som heter rätt och slätt "Trädvård". Jag tror du kan beställa denna direkt från honom och hans bolag. Den innehåller grundelementen om trädens fysiologiska uppbyggnad och är över huvudtaget ganska bra läsning. Har du gått arboristutbildning gissar jag att du känner till denna bok.
Mer avancerade böcker finns naturligtvis också och min favorit heter "Biology of plants" av bl.a. Raven och är heltäckande på det mesta som gäller växtfysiologi, från växthormoner till barkkambium. Den innehåller många genomskärsbilder på växter och fina färgbilder. Dessutom tar den upp en hel del praktiska exempel. På engelska naturligtvis och den var en av de kursböcker på grundkursen i växtfysiologi på Alnarp. ISBN-nr 1572590416. Den är ganska dyr, men om du passerar förbi mina trakter någon gång är du välkommen att låna mitt ex.
Nu blev detta två extremt allmänna böcker på helt olika nivåer. Men jo, om du försöker hitta något skrivet om korkekar tror jag du kan hitta massor av beskrivninger av dess barkkambium. Funktionen är densamma som på björk.
--------------------
|