Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När djur har gnagt på liten björk-stam, Vad göra när gjur gnagt på liten björks
          jazzvän
          Inlägg 19-02-2005, 13:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 2 311

Hej!
          Jag har en vacker björk som är en meter hög. Nu har djur (harar?) gnagt på stammen så den lyser vit. Skadan är från 1 dm upp till 5 dm över marken. Kan jag rädda björken från att dö? Vad gör jag i så fall?
          Tacksam för hjälpande svar
          Jazzvän sad.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 23-02-2005, 14:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Jag har inget specifikt litteraturtips om just björk, men det finns en hel del ganska allmänt hållna böcker om växtfysiologi och speciellt om lignosers uppbyggnad. Ett tips är att läsa Klaus Vollbrechts bok som heter rätt och slätt "Trädvård". Jag tror du kan beställa denna direkt från honom och hans bolag. Den innehåller grundelementen om trädens fysiologiska uppbyggnad och är över huvudtaget ganska bra läsning. Har du gått arboristutbildning gissar jag att du känner till denna bok.

Mer avancerade böcker finns naturligtvis också och min favorit heter "Biology of plants" av bl.a. Raven och är heltäckande på det mesta som gäller växtfysiologi, från växthormoner till barkkambium. Den innehåller många genomskärsbilder på växter och fina färgbilder. Dessutom tar den upp en hel del praktiska exempel. På engelska naturligtvis och den var en av de kursböcker på grundkursen i växtfysiologi på Alnarp. ISBN-nr 1572590416. Den är ganska dyr, men om du passerar förbi mina trakter någon gång är du välkommen att låna mitt ex.

Nu blev detta två extremt allmänna böcker på helt olika nivåer. Men jo, om du försöker hitta något skrivet om korkekar tror jag du kan hitta massor av beskrivninger av dess barkkambium. Funktionen är densamma som på björk.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon