Blåtry och blåbärstry är inte samma växt men båda tillhör Lonicerasläktet Blåbärstry(Lonicera kamtschatica) är ätlig, Blåtry(Lonicera caerulea) är ej ätlig, den har giftiga bär. Blåbärstry kanske inte är självfertil Ingrid som du hittat i böcker, samma sak har jag nämligen läst på webben så kan det vara förklaringen till varför gemene man inte har lyckats så bra, gemene man brukar ofta inte köpa så många plantor och har man bara en planta så kan det ju då bli problem med pollineringen, det är ju ingen växt man kan anta redan finns i sitt bostadsområde.
Själv tycker jag inte att amerikanska blåbär smakar lika bra som svenska blåbär men smaken är ju olika för olika människor. Olika sorter amerikanska blåbär har lite olika växtsätt och olika storlek men de brukar vara mer eller mindre spretiga. Det som avgör hurpass bra skörd man får är ofta hur vädret är när busken blommar, blommorna brukar inte tåla frostknäppar. På en riktigt stor blåbärsodling som jag besökt i Polen mycket nära Tyskland hade man börjat anlägga en jättestor bevattningsanläggning så att de skulle kunna sätta igång bevattning på våren när det blev risk för frost i blomningen. Det året jag var där hade de fått en mycket dålig skörd p.g.a att det varit lite för kallt när buskarna blommade. Blåbärsodlingen låg i ett område som hade lågt pH naturligt.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|