CITAT (Säfstaholm @ 25-02-2005, 20:57)
Jag beklagar om verkligheten har gjort en forumdeltagare *mycket upprörd*
Och nu känner jag mig inte alls idiotföklarad... "Verkligheten"
Såhär är det, jag har i urminnes tider fått inpräntat att det är just så som jag nämde till dig, från allamöjliga håll. Och då jag trott det varit pålitliga uppgifter har jag aldrig brytt mig om att kolla upp dem, också med tanke på hur det ser ut med katter i sverige idag.
Men du hade rätt, och det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vindförvåg!
Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?!
Då måste man ju kunna vända sig till kommunen så att de antingen omhändertar katten och omplacerar den eller om man får ägaren att ta sitt ansvar?!
Det första man kan göra som kattägare är att kastrera sin katt (om det inte är en raskatt som det ska avlas på förstås) Sen är det ju säkrare för katten att vara inne, inte bara för grannsämjan, utan överhuvudtaget, och Då följer man ju lagen, om man tex bara har katten ute i sele!?
Min Molly är en välmående, kastrerad innekatt, som jagar bort andra katter från vår uteplats när hon är ute i sele