CITAT (mollys_matte @ 26-02-2005, 09:44)
det skrämmer mig ännumera, så fruktansvärt oansvarigt av kattägare, för ingen skulle ju komma på att släppa sin hund vind för våg!
Men det där om att man får skjuta katter man tror är hemlösa, det du sa i första inlägget var ju att man typ skulle lägga ut gift för att ha ihjäl grannens katt, å den är ju inte direkt hemlös?!
Det skrämmer mig också att det finns människor som tror att katt är ett husdjur som inte behöver tillsyn, bara en kattlucka.
Fast jag skrev nog inte att att man skulle förgifta grannens katt.
Om katten blir en sanitär olägenhet för grannarna, dvs ägaren saknar folkvett och låter katten springa och förorena, så händer det att omgivningen lessnar och ger katten samma status och behandling som andra skadedjur, t ex gnagare.
Den som bryr sig om sin katt och bor i tätort har antingen ett stort hägn i trädgården eller innekatt. Alternativt så fattar man att man faktiskt inte kan ha någon katt - för kattens egen skull.
Vägen till insikt går kanske via att tvingas betala miljöböter på några tusen plus grannarnas utgifter för klasar av vitlök eller annat anti-kattkiss-preparat, som finns att köpa i zoobutiker.
Kalle