CITAT (mollys_matte @ 26-02-2005, 09:23)
....likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!
Vilket kvalificerat skitsnack! Åtminstone när det gäller hundar! Åtskilliga raser har samma rassjukdomar. 2 defekta gener ger en sjuk hund varesej dom kommer från ena rasen eller den andra. Hur många blandrasuppfödare tror du bryr sig om hd-röntgen, ögonlysning och andra undersökningar på sina avelsdjur. Hur många vet överhuvud taget hurdana deras tilltänkta föräldrars mormor/farmor morfar/farfar ser ut och är till sättet eller för den delen, hurdana valpar av de olika raserna kommer att se ut eller kommer att fungera.
Vad har du för garantier eller backup från flertalet blandrasuppfödare?? Jag har tagit hem t.ex en 6-åriga "valp" därför att ägarnas förhållanden förändrats och hunden kunde inte bo kvar. Har under åren hjälpt flera av mina "valpar" att få byta hem när dom inte kunnat bo kvar av en eller annan anledning. Vad är det för hundar som blir vandringspokaler på t.ex. Blocket och andra annonsmarknader? Jo, till största delen storvuxna blandraser.
Blandraser kommer alltid att finnas för "olyckor" kommer alltid att ske, och många av dom är jättefina och trevliga, men alltför många av dom som bedriver blandrasuppfödning (jag säger inte alla, så tag inte åt dig om du tycker att det inte stämmer på dig!!) gör det enbart för att tjäna en "hacka" på hunden, utan större eftertanke på raserna dom blandar, ansvar efter försäjlning o.s.v.
Jaaa, det finns urusla uppfödare av renrasiga hundar också men köp inte hos första bästa utan leta reda på en bra seiös uppfödare av en ras du gillar. En uppfödare du känner förtroende för och som berättar om dom negativa sakerna om rasen också. Du vet då i förväg hur hunden kommer att se ut som vuxen, du kommer att veta på ett ungefär hurdan hunden är till sättet. Du har garantier på att hundens föräldrar är undersökta på alla sätt som behövs. Du har garantier på valpen i två år vad gäller medfödda sjukdomar och den allra största möjligheten att få en frisk hund.
Anki
Ursäkta att inlägget blev långt och lite utanför ämnet men jag blir lite upprörd över sånana fraser som Mollys matte slängde ur sig där......