CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2005, 14:20)
CITAT (solis @ 26-02-2005, 21:39)
Jag undrar varför sådan skillnad med svenskar och dessa invandrare?
Därför att vi svenskar inte alls har samma tradition att bo och leva i så att säga "storfamilj". Vi sätter mormor "på hemmet" och barnen på dagis. I andra länder bor man nära inpå, mormor tar hand om barnbarn när mamma och pappa jobbar.
Därför tror jag svenskarna och invandrarna reagerar olika när dom hör av dina barn att ni bor i samma hus.
Anki
det där ska jag tänka till på och kanske kommentera. Egentligen är det inte så stor skillnad mellan oss och andra länders syn på temat. Det är bara hur vi förfar med verkligheten!
Den största skillnaden är att vi i alla lägen har en standard som vi måste försvara med stora vackra hus, bilar och all annan egendom/prylar och inte minst vår egen karriär. Titta på hur man lever i de länder där mor-och farföräldrarna är intregrerade i familjen. Inte har mormorn ett jobb som kräver något av henne, inte sitter hon i styrelsen för ett och annat företag eller arbetar utanför hemmet. Det är kanske fel att denna kvinna inte får utvecklas som hon vill... Hennes uppgift och den är accepterad : är att sköta om familj, hus och barn och detta är naturligt, hon och är lycklig med det. Det är till denna naturlighet vi måste komma tillbaka. Alltså bor man mer tillsammans.
Hade själv efter studier ett mycket intressant jobb! Men valde ändå, när minsta barnet var fött att vara hemma och det så länge tills att andra barnet börjat skolan. Tyvärr ingen hjälp från föräldrar eftersom de bodde långt bort, vilket bara kan beklagas! Men hur ofta längtade jag inte efter att min mamma och mormor skulle bott nära!
Sedan fick mitt yrkesliv fart ändå tills nu!
Barnen är i god jord!
Till saken hör att jag hade en lycklig uppväxt i ett annat land trots att det var krig i Europa.
Nu har jag varit alldeles för seriös - tillbaka till verkligheten och detta
underbara forum
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...