Generellt kan man säga att det finns två alternativ.
Det ena är en systemkamera med utbytbar optik. Jag använder där Nikon D70 (digital)med orginaloptik 18-70. Med denna optik har jag en närgräns på ungefär 35 mm. Med bra upplösning så kan man då i exempelvis Photoshop delförstora ytterligare en bra bit om man vill. Ett zoom med makro och med autofokus kostar en del extra och dom jag provat tycker inte jag fungerat så bra. Då tycker jag det är bättre med ett fast makroobjektiv men det är ju en smaksak.
Det andra alternativet är att köpa en kompakt digitalkamera, och jag har sedan tidigare en Nikon Coolpix 5400 och den har så bra skärpedjup så att du i princip kan ha objektet ända in på kameralinsen. Det finns på marknaden massor med olika modeller.
Rekommenderar dig att gå till kiosken och köp tidningen Digital Foto som i varje nummer har en köpguide där du kan se vad som är aktuellt på marknaden.
Skall du sedan köpa så rekommenderar jag att du går till någon som kan det här med digitalkameror. Har sett så mycket skitrekommendationer från expediter som inte vet ett skvatt utan säljer bara ett visst märke för att affären styr detta och inte så ofta vill kränga en äldre modell.
Skriver en gammal fotografson och halvproffs.
MVH
Kenneth
--------------------
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."
|