Varför jag vill ha en digitalkamera? För att jag älskar att fota!
Jag kan gå ut med kameran, fota över tvåhundra bilder. Tar batteriet slut har jag ett extra fulladdat med mig.
Då kan jag knäppa hur mycket jag har lust, behöver inte tänka på att begränsa mig, bara ta "bra" bilder, eller så. Det kostar mig inte ett dugg mera att fota mera. Inte heller behöver jag vänta på att rullen ska bli full, och sedan framkallas.
Jag går in, kopplar kameran till datorn och tittar igenom alltsammans *urkul* och gallrar och sollar hur mycket jag har lust, bara "kasta" så är platsen ledig igen på minneskortet.
När minneskortet börjar bli fullt, sparar jag på datorns hårddisk, tills jag bränner bilderna på en CD.
Just den här FRIHETEN kompenserar för en viss långsamhet ibland, och en del andra nackdelar (fast jag kommer inte på några fler just nu).
Sedan kan jag ju skriva ut bilderna också om jag vill. I stort format dessutom (A4).
Men visst, fotona gör sig bäst på datorn.
Å andra sidan vill jag inte ha flera pappersbilder, har så det räcker och blir över sen förut.
Sedan har jag tänkt prova att låta framkalla några av mina digitala bilder, till riktiga foton, och se hur de blir. Men det blir nån gång när jag får lust.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|