Sommartorparn! Det låter som ett roligt projekt! (om än lite jobbigt/svårt).
Blommor som jag spontant tänker på, som jag själv har och som är både vackra och livskraftiga, är
färgkulla och
(karpater?-)klocka. De sprider sig "lagom" och tar upp "lagom" med plats, utan att själva tappa andan - obs: min åsikt.
Det finns fler vackra klockor att välja bland, tänker på knölklocka.
Rågvallmo är vacker, men kräver kanske mer "öppen yta" och utgår i konkurrensen när det börjar växa igen.
Myskmalva, är en annan sån där trevlig och livskraftig fin blomma. Finns vita och rosa.
Blåeld älskar jag, och ett och annat
kungsljus finns också.
Titta gärna
här (och 5 bilder framåt) om du vill.
Vackra vilda blommor som jag har i hagen (och trädgården), är bl.a.
(kärringtand, getväppling, kråkvicker, liten och stor blåklocka, kummin, smörblomma, johannesört, daggkåpa, rödklint, gulmåra, vitmåra.De här är alla lätta och livskraftiga växer, om de bara får rätt betingelser, dvs inte blir utkonkurrerade av kvickrot och hundkex (och annat som är ännu mer livskraftigt).
Nu har jag inte tagit med de lägre växterna, som t.ex. backtimjan, fingerört eller jungfrulin. De behöver nog mer klippning eller djurbetning för att inte "drunkna".
Lupin tycker jag verkar vanskligt. De är så aggresiva i sitt växtsätt, kanske får du istället en ren lupinåker? Det är vackert för all det, men kanske inte vad du önskar.
Jag har nyligen planterat lupin, men har den som en "ö" i gräsmattan, och tänker klippa runtomkring.
CITAT
Men vad är den då?
Tja, du svarade själv: "Åkeräng med förvildade kulturblomster" låter som en perfekt beskrivning. Och en underbar variant av "trädgårds-äng".
Jag har nåt liknande själv, fast mycket mindre pretensiöst, och jag "sköter" det hela med gräsklippare: klipper gräset emellan, och resten när det behövs. Ibland får jag ta till "sax", men gräsklipparn får göra det värsta jobbet.
(Och i hagen sköter grannens hästar jobbet.)
Tips på ett underbart, skirt och mycket "försiktigt" (det invaderar inte) gräs, är
darrgräs, Briza media, (den vilda formen givetvis, den odlade är så stor och klumpig i jämförelse).
Darrgräset är underbart vackert ihop med hagens andra blomster.
Det är ett gräs på tillbakagång (tyvärr), allteftersom de "riktiga" hagmarkerna och ängarna försvinner.
Olle! Det låter som ett intressant jobb du har

.