*Hoppar mitt in i diskussionen

* He-ej!
Nu har jag lusläst både Mollys mattes och Ankis inlägg -
och förstår inte var "upprördheten" kommer in någonstans ??
Åtminstone inte som något "personligt angrepp".
"Tycka" måste man ju får göra.
Att det är en "utbredd sanning" att blandraser är friskare än rasdjur, kan jag själv skriva under på.
Den reella sanningshalten i påståendet, däremot, har jag ingen aning om.
Om man som Anki föder upp rasdjur, och vet vilket jobb och vilket ansvar man lägger ner på att vara seriös och få fram friska djur - så är det väl självklart att bli upprörd när motsatsen påstås.
Och Tack Anki! För även jag "kastar ur mig" påståendet om ras- och blandrashundar.
Dina ord ger mig en tankeställare. Det är så lätt att "tänka, utan att tänka efter" - bara ta för givet sånt som man hör, och anamma det som sant. Trots att man inte har inblick i ALLA aspekter av ämnet.
Och du Mollys matte skriver ordagrant såhär:
CITAT
Men jag håller med om att många raskatter är totalt sönderavlade, men det är ju likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!
Anki demeterade
påståendet - någonting annat kan jag inte läsa in, ens om jag försöker.
Som jag förstår är det det här:
CITAT
Ursäkta att inlägget blev långt och lite utanför ämnet men jag blir lite upprörd över sånana fraser som Mollys matte slängde ur sig där......
som kränker dig Mollys matte?
Eller är det att Anki svara lååångt på det du skrev? (för att hon vill förklara hur det egentligen ligger till)
Att "slänga ur sig saker" gör väl varenda människa! Jag gör det definitivt (och jag är lika definitivt ingen idiot). Det är mänskligt, vi gör så, vi människor.
Tydligen känner du dig djupt kränkt? Eftersom du även efter en förklaring
CITAT
jag står fast vid att du idiotföklarar mig
.
Väldigt tråkigt Mollys matte, att du tar så illa vid dig!!! Stanna kvar och fortsätt skriv

!!! Det är ingen som idiotförklarar dig här!!!
Du skriver många bra saker och många fina inlägg!! Sluta inte, bara för att åsikter ibland går isär!!!
Du har inte varit här så länge än - ge oss en chans till
/Ber amaira.
Och Gossen Ruda... Den sortens argument som du för, har ett namn:
Kilargument

.
Den sortens argument går ut på att påvisa EN sak, eller några stycken, som inte fungerar/ inte fungerat förut. Och utifrån det hävda att INGENTING fungerar vad gäller annat heller, i just den diskussionsfrågan.
Man sätter en liten "kil" under en liten hörna, och så välter man hela diskussionen, även de delar som egentligen "håller".

och KRAM från en diskussionslysten amaira

.