CITAT (amaira @ 01-03-2005, 08:51)
Det finns fler vackra klockor att välja bland, tänker på knölklocka.
Tala inte med mig om KNÖLKLOCKAN!

Den är min värsta fiende sedan jag lyckats utrota kirskålen och begränsa fodervallörten.

Aldrig jag skulle tillåta den gå i blom och riskera sprida ett enda frö! Men jag kan hålla med om att dom är vackra. Nackdelen att de kväver allt i sin närmaste omgivning och att man har väldigt svåra att bli av med dom när man väl har dom.
Tack annars för dom övriga tipsen
Är lupiner så farliga? Man ser ju ofta stora fält av dom på offentliga grönytor, vid motorvägar etc. Tråkigt om dom kväver allt annat, men å andra sidan så kanske det är ett säkert satt att få en vackert blommande yta? På en kommunal grönyta i närheten har dom då en stor yta med blå i lupiner och när dom blommat över kör dom med gräsklipparen så det blir vanlig gräsmatta. Fast jag tycker nog att med åren har det kommit in en hel del annat ogräs bland lupinerna. Sedan får man tänka på att jag kanske inte alltid är där när de har blommat över och ska klippas ner. Dom kommer alltså att ha alla möjligheter att sprida sina frön - på gott och ont...
Att ha olika ytor för olika blommor och köra med gräsklipparen selektivt fungerar inte om man vill ha hjälp med gräsklippningen. Även om man ger detaljerade anvisningar så blir i allmänhet fel saker bortklippta och det frestar på relationen.