CITAT (ah56 @ 01-03-2005, 10:34)
Någon som har något bra tips?
Allt känns trist och tråkigt, har ingen energi, ingen lust att göra något. Jag använder nikotinplåster.
När jag slutade röka för några år sedan efter att ha varit storrökare i många år, var jag först på apoteket och kollade vad dom hade för hjälpmedel. Kände att det var inte själva nikotinet jag skulle sakna mest så plåster var inget för mig. Hittade ett nikotinmunstycke. Såg ut som ett litet munstycke man förr stoppade ciggen i. Det var bra för mig. Något att hålla i när fingrarna ville + ett sug på det när krampen i mellangärdet satte in. Använde det inte som en ciggarett, bara en snutt på då och då och att pilla på. Efter 3 veckor när barnbarnen kom på besök la jag upp det på bokhyllan, så dom inte skulle få tag på det, och sen glömde jag bort det.
Jag gjorde också som Heddas_matte skriver, städare ur garderober, röjde på loftet, målade huset, stickade tröjor osv. Allt jag kunde komma på för att hålla mig sysselsatt första tiden. Det funkade, jag är nu rökfri sedan 5 år, och som i dom tidigare inläggen, saknar det inte ett dugg.
Viktigast tror jag är att du tar till ett hjälpmedel som passar just dig. För mig var steg 1 att sluta röka, steg 2 att ta bort substitutet (och steg 3 att gå ner i vikt igen efter allt smaskigt jag tryckte i mig........)
Lycka till Anki