Hej Annika!
Jag tolkar det som att du vill sluta röka, men har svårt att säga adjö till en "god vän" - alltså cigaretten! Typiskt oss nikotinister!!!
För några år sedan slutade jag röka och var rökfri i drygt två år. Det var en jätteskön känsla, framförallt att slippa stressen runt rökningen.
Så här gjorde jag:
Ställde en tom burk på köksbänken och i den la jag alla pengar jag annars skulle ha köpt cigaretter för. Det var både en underlig och härlig känsla att se hur snabbt pengarna ökade.
I en kalender skrev jag DAG 1, DAG 2, DAG 3 osv ända tills jag hade passerat över 200 rökfria dagar (och glömde bort att skriva). Det var en bra sporre för mig, jag kunde ju inte röka ett enda bloss för då skulle jag ju "förstöra" de rökfria dagar jag "sparat på mig".
Det stora felet jag gjorde var att börja med nikotintuggummi, man blir väldigt lätt beroende av dem och andra nikotinersättningsmedel eftersom de kan användas när som helst, var som helst utan att påverka någon i omgivningen.
... så när jag efter ett par år började om med rökningen

så hade jag också vant mig med nikotintuggummin ... så nu är jag "blandmissbrukare"
.. mitt råd till dig är därför, som många andra sagt, sluta tvärt! Genomlid helvetet i en vecka, sedan kommer det att kännas betydligt bättre.
Lycka till!