CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-03-2005, 14:49)
Hur gjorde du för att bli av med kirskålen? Jag har ingen kirskål men har hört att den ska vara så gott som omöjlig att utrota när den väl har fått fäste.
Det vågar jag knappt tala om, men ordet börjar på R och slutar på p.
Kan du berätta varför man ska undvika lupinäng? Om man nu tycker att den varierande ängen man försökte göra blev ful?
Vad gäller att kryssa med klipparen mellan växter så gäller det i första hand "gräsmattan". Samtidigt så är just gräsklippning är en av de sysslor som lämpar sig för att delegera. Och då får man acceptera att det inte alltid blir gjort som man hade tänkt sig... Vis av den erfarenheten tänker jag strategiskt att "ängens" skötsel inte får göras för komplicerad.
"Ängen" brukar jag själv slå med lie, ibland efter midsommar, ibland mycket senare. Tyckte att det blev så mycket dött gräs kvar till nästa vår, (gräs som jag brukade försöka bränna av på våren), så när jag läste någonstans om att man kunde ge ängen en andra klippning och då även med högt ställd gräsklippare i stället för lie, så har jag börjat göra det i september. Med uppsamlare förstås.
Problemet jag har är att jag sällan kan klippa/slå vid samma tidpunkt varje år, och det har en viss betydelse för vilka växter man kan plantera. Och som sagt, ibland är det andra än jag som klipper,