Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Eftersom ni fick mig på fall i rosträsket..., Vad gör jag före plantering?
          Ewa L
          Inlägg 01-03-2005, 12:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Efter alla förföriska inlägg om rosor föll alltså även jag och beställde rosor från Hortogreen för att fylla upp ett område på cirka 2,5 x 1,5 meter + en slänt.
          (3 st av vardera Westerland, Iceberg, Karen Blixen, Flora Danica + Swany i slänten.)

Plätten är idag gräsbevuxen. Det enda som är värt att spara är en massa snödroppar som jag tänkte flytta "in-the-green".

Nu har eftertankens kranka blekhet slagit till. unsure.gif
          Kommer rosorna barrotade? Vad gör jag med dem medans jag gräver om de kommer tidigare än att jag har hunnit göra i ordning platsen? Inser att jag borde gjort det i höstas, men all planering sker här på vintern.

Hade bara tänkt skala av grässulan, lägga på matta och göra hål för varje ros. Lite godis i botten? Hur djupt måste de planteras?

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanna
          Inlägg 01-03-2005, 21:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Nu förstår jag varför de tre rosor jag hittat i trädgården inte växer så bra. De står i skuggan av ett 10 meter högt träd och i den gamla rabatten har gräset tagit över helt. Blir till att gräva om i vår. Borde jag flytta rosorna till en soligare plats? (Nu har de sol fram till 10 på förmiddagen...) Är det möjligt att flytta rosor som stått länge på samma plats? (de är inte speciellt stora, c:a 60 cm höga och inte särskilt breda. Vet inte hur gamla de är men de fanns där när jag köpte huset för tre år sedan)

Många av er beställer rosor långt i förväg, betyder det att det är svårt att få tag på de sorter man vill ha?

Bra planteringstips Kerstin!

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon