Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grenar från träd med kräfta, Kan man kompostera sånt?
          Åsa E
          Inlägg 20-02-2005, 18:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Två av mina äppelträd har fruktträdskräfta. Inte så långt gånget ännu.
          I vanliga fall kör jag grenklipp i kompostkvarnen och lägger klippet under buskar. Men grenar med kräfta i, det ska väl helst väck från tomten?

Det känns som slöseri med både tid och värdefullt material att köra kräftgrenarna till tippen. Kan man kompostera klippet i säckar t ex så att smittan dör ut efter ett tag?

Och är det så att alla grenar från det sjuka trädet bär på smittan, även om det inte syns något på just den grenen?

Hälsningar Åsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 02-03-2005, 11:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Ann,
          det finns inget lövträd vad jag vet som är helt resistent mot kräfta, men det finns de som är klart mindre kräftbenägna. Den minst kräftbenägna äppelsorten jag känner till är Filippa som jag på många håll sett stå tätt med präktigt kräftsuka träd, som har blivit felbeskurna och som ändå inte utvecklat sår. Jag har inte hört någon annan säga att en annan sort är lika motståndskraftig, men dt betyder inte att en sådan sort inte finns.

Sen finns en andra grupp som får kräfta om de felbeskärs eller står i sammanpackad eller sank mark, och där ingår en stor grupp. Jag nämner några på min sajt i samband med kräfta (skriver detta i hast, kan återkomma om du inte hittar).

Och så finns en liten grupp som jag tycker man kan undvika om man har kräftsjuka träd i närheten, men som man kan sätta in ympar av (klipps bort om de får kräfta) och det är bl a Åkerö, Cox-sorterna och Transparente Blanche.

Handeln brukar sällan sälja kronäppelträd på svagväxande underlag, man får beställa. Det är nog inte svårare eller lättare att få Filippa på en svagväxande grundstam än en annan sort.

Filippa är ett träd som jag tidigare tyckte var risig även om jag gillade frukten. Men jag har efter att ha bekantat mig närmre på senare år med några Filippaträd helt ändrat mening. Frukten kommer på långa fruktskott så det är inget träd man kortar in lite här och var, då klipper man bort fruktanlagen. Det bör inte planteras i vindutsatta lägen eftersom frukterna dinglar av när de smala fruktgrenarna vajar.

Blommen.... Helt fantastisk, bland de vackraste vårträden och äppelträden man kan se. Blommorna är stora, skålformade med distinkta kraftiga blomblad, rosaskimrande, kommer i yttersta grenverket och doftar starkt. Faller inte som skrynkeldrivor men som hela, rosavita flagor på marken.

Fruktsättningen på de träd jag följer är jämn och riklig. Kronan kan bli tät utan att frukten skuggas eller minskar (även om det finns gräns förstås) och det verkar på mig vara ett friskt äpple.

Ett Filippa kan man ha bara för blommen.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon