CITAT (Hannele @ 16-03-2003, 11:24)
Varendra maskros har jag plockat bort för hand, skulle inte ens tänka på något annat. :wub:
Det blir väl inte klart på en sommar, viktigaste att hindra frön att sprida sej.
Har man väl börjat plocka bort maskrosor för hand blir det liksom en utmaning. Jag har nog hållt på 3-4 år, men i år räknar jag inte med att se många i maskrosor i min gräsmatta. Något frö som kommer med vinden kan man inte undvika, men är det bara enstaka så är det lätt att ta bort dem.
När jag började hade jag ingen aning om hur många maskrosor jag hade

Det såg inte så farligt ut, men när man väl börjat krypa där på alla fyra så ser man alla de små bladrosetterna som växer nere i gräsmattan. Jag har bearbetat en bit i taget. När jag började försökte jag få barnen att hjälpa till och erbjöd dem en krona (mitt dumma nöt

,jag skulle sagt 10 öre) per maskros. Ganska snabbt hade jag blivit av med en femhundring, sen kände barnen sig rika och ville inte mer, men jag tyckte jag hade nästan lika mycket kvar i gräset .
Ni kommer väl att tro att jag hade sådana gräsmattor som är helt gula på försommaren, men så var det inte

Ändå tror jag att jag dragit upp mellan 5-10.000

på hela tomten.