Hej Kurt och Cilla, tack för era svar.
Jag hade inte tänkt på att kärnorna naturligtvis måste ha en vinter enligt naturens gång. Och visst, jag får nog sätta en massa kärnor i jorden för så duktig på att ympa är jag inte. Min bästa ymp hittills är Reine Claude-plommon på krikon. Det var en vild chansning som lyckades. Nu är trädet stort men plommonen är lite lösa i hullet, förvuxna av sura regn kanske.
Jag är inget vidare på att ladda foton här på sajten, men jag har gjort en kul sak som jag kan visa så småningom. Jag gillar nämligen "bonzai" i trädgården och eftersom det växer upp surkörsbär lite här och där har jag börjat fläta ihop grenarna och beskära träden som parasoll eller bollar och det håller på att bli min signatur i trädgården. Dom flätade stammarna ser egentligen inte kloka ut - men det är kul. Stammarnas bark växer ihop och det ser både kraftfullt och märkligt ut. Och massor av körsbär blir det ändå, konstigt nog.
Trädgården var en kvarleva från 1800-talet som familjen restaurerat till ungefärligt originalskick med buxbomshäckar, grusgångar och grotta sen vi köpte stället för en massa år sedan. Och så fanns det gamla fruktträd förstås. Nästa projekt är att rädda den okända äppelsorten.
Tack för hjälpen.
Snofsan
--------------------
Snofsan, Zon 1
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)
|