Dom första åren brukar inköpta rosor vara hur fina som helst men sedan börja deras utseende förändras. Varje år köper jag kogödsel i säck och häller på, men som tack får man ändå svartfläckar och kala stammar.
Men jag hittade förra sommaren två små påsar med bekämpningsmedlet Euparen M som jag besprutade rosorna med enligt bruksanvisningen och de blev hur fina som helst - trots en viss påverkan av den kalla och solfattiga sommaren.
Vem gillar gifter? Är medlet överhuvudtaget tillåtet idag? Inte vet jag, men eftersom inget annat skall växa just där, framför allt ingenting man äter, gör det kanske inte så mycket. Jag har ca 80 rosor och tänker banne mig inte gräva upp dem - Onkel Walter, Lucia, Pascali, Peace, Schneewittchen, Königin der rosen, Louise Odier, Maidens Blush samt klängrosor av olika sorter och häckrosorna Hansa och Grootendorst. Euparen M blev min lycka efter många bladlösa, förtvivlade somrar.
Men den förtvivlan fick mig att börja snegla på liljor, så nu har jag sedan tre år krigat med liljebaggarna också.
Så man borde kanske börja leta efter nya anti-medel, eller asfaltera hela trädgården och bara behålla träden........
En något svartfläckssjuka och liljebaggsirriterad trädgårdsamatör som kallas
Snofsan
--------------------
Snofsan, Zon 1
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)
|