Det tar olika lång tid för olika sorter att skjuta upp nya blad det kan ta allt från någon månad till 6-8månader. Ju djupare du sticker ner stjälken ju längre tid tar det för de små plantorna att dyka upp.
Jag brukar sticka ner saintpauliasticklingar i s-jord men min mamma har oftast satt dem i vanlig blomjord och det har gått bra det med. Saintpaulia vill oftast inte ha så stora krukor de blir lätt övervattnade ifall de sitter i för stor kruka. Blir sorten ca 15cm i diameter som vuxen så brukar det vara lagom med en slutkruka på runt 7-8cm i diameter (när plantan är ung går det bra med mindre kruka). Jorden ska vara mycket lucker och porös man ska helst inte trycka till jorden så mycket när man planterar. Jorden får gärna vara uppblandad med ex. grus, små lecakulor, perlit el. dyl.
Saintpaulian avskyr kallt vatten så det bör vara rumsttempererat + saintpaulian avskyr att vara blöt så låt den torka upp mellan vattningarna. Ljusstyrkan är ofta det som styr blomningen hos saintpaulian, dagslängden spelar inte så stor roll.
På vintern brukar det vara bristen på ljus som tar död på en del av mina saintpaulior jag har ofta så många att jag inte kan ge alla extra ljus, men det gör inget för då har jag ju plats för alla de nya sorter som jag bara råkar handla hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan.