Amaira> Giftväxter känner jag mycket väl till, och skulle aldrig prova om jag ansåg de såpass farliga att det skulle vara en fara för mig. Och allt snack om hallucinogener, du kanske har glömt att ett flertal växter med tropanalkaloider lindrar värk mycket bra? Och när jag har jobbat med gamla människor med värk, så har man kunnat se att Apoteket tidigare hade flaskor med belladonnaextrakt + barbiturat för en krämpa som huvudvärk!!! Allt är inte knark, bara för att många tar det som knark! Och titta bara på alla som röker eller snusar; nikotin är ett starkt gift och en väldigt liten mängd kan döda! Dessutom har den ytterst få fördelar i medicinskt syfte.
Men jag håller fast vid att människor inte ska experimentera på egen hand med växter som har starkare egenskaper på kroppen jämfört med tex kamomill. Många klarar ju inte av det. Och om man skulle få för sig att prova, så ska man ha mycket kunskap först. Skulle människor veta mera, så skulle tex inga receptbelaga mediciner finnas, utan allt skulle vara receptfritt.
Sedan är alla olika känsliga. Det är mycket möjligt att vissa kanske dör av en mängd som kanske inte alls är effektfull på mig.
Vildpersiljan är förresten mycket starkare än Belladonna, Bolmört, Spikklubba m.m, så där gick du ett steg längre.
|