Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Få rötter på äppelkvist
          FormerMazda
          Inlägg 06-03-2005, 10:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 931

Hejsan!

Nu till vår o sommar så har man en massa idéer för sig, och nu har jag funderingar på om det ksa gå att få rötter på en kvist ifrån ett äppelträd, som sedan ska gå att sätta i jord och få att växa till ett träd med samma frukt som innan.

Är det någon som har gjort detta och lyckats? Berätta gärna!

--------------------
          Kör Saab och odlar tomater?!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 08-03-2005, 18:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Zaz och Dzad,

Det har alltid betydelse varifrån frökällan kommer, dvs vilka genetiska egenskaper ett frö har med sig. För att få upp grundstammar som man sedan ympar på kan man visserligen experimentera med kärnor från äpplen från Nya Zealand och USA, men med svenska äpplen och äpplen från den ort man själv kommer ifrån har man större chanser att få underlag/rötter som klarar det klimat man har.

Jag brukar ha fickorna fulla av äppelkärnor på hösten som jag sätter lite varstans. Dels där jag tycker det behövs lite friska träd och buskage, och dels som jag stoppar ned hemma för att få grundstammar.

Om ympning på stam eller äldre gren fungerar beror på hur stor den är i diameter. Den uppgift man ställer trädet inför vid ympning är att dels att läka samman den nya ympkvisten med moderträdet, men också att läka det snitt man lägger i trädet. Jag har lyckats att ympa på grenar som är 5 cm i diameter (då lägger man barkymp, flera stycken) och antagligen klarar de riktiga ympproffsen lite mer.

Det brukar gå åt fanders när man försöker ympa med grenar som bär fruktanlag. För att få fram bra ympmaterial kan man på vårvintern beskära trädet eller delar av det så att ny skottillväxt stimuleras. Då får man nästa vår gren utan blomanlag som går att använda som ymris. Det går till och med att ympa med vattenskott men så mycket behöver man ju inte beskära för att få fram nytillväxt.

Och visst växer det äppelträd i skogen! Dels vår vilda Malus Sylvestris och dels en massa varianter av kulturapel från äppelskrottarna som vi och fåglar kastat i skogan. Ser man ett halvbuskage eller slingrigt träd med koppar eller bronsfärgade stammar och tornar är det ofta en frösådd.

Ympa kan man göra med växter som är nära släkt med varandra. Det går att ympa in äppelkvistar på en rönn till exempel, men grenarna håller inte så länge och fruktsättningen blir svag om det blir någon. Alla växter man ser i handeln som är ympade (och det är många) kan man också göra själv om ma har delarna som krävs (rot dvs grundstam som är underlaget och ris som blir ympen.) På sin bondsyrén kan man ympa ädelsyrén, i sitt päronträd kan man ympa in flera sorters päron t ex.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 22:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon