Hus med nedgången trädgård- det känner jag igen. Här var det fullt med stora träd och buskar. på tre år har jag fällt... 5 björkar, 2 aspar, 2 askar, och några buskiga träd jag inte lyckades indentifiera. Totalt 12 träd, borta. Sedan var det bara att fortsätta med att gräva bort några gigantiska korneller, och beskära diverse buskar så att det finns bra platser med morgonsol, eftermiddagssol och kvällssol.
Visst är det bra att vänta ett år, men är det skugga där uteplatserna är, elelr borde vara, så är det bara att börja rensa i slyt. Välj ut några platser på tomten och koncentrera dig på dem. Föryngringsbeskära ev. häck är inte fel heller, det tar något år innan den kommer igen.
Så här i efterhand undrar jag om det inte varit smartare att ta hit en trädgårdskonsulent eller något annat proffs för identifiering, råd och ev ändringsförslag. Men då hade jag antagligen inte haft så mycket rosor som nu.
Köp en eller två bra hyggligt nyutgivna basböcker hos din lokala bokhandel och trädgårdsväxter. Prismas Stora Trädgårdsbok tex. Resten kan du finna på nätet. Exempelvis här.

mvh