En bra konkurrens skapar bra priser. Men bor man i "byhåla" som jag, med en regerande ICA-affär kan man hålla sig för skratt, om man inte har bil. Å andra sidan har den affären bra öppettider och ligger i närområdet. Viktigt för många gamla att den blir kvar.
Jag handlar på Coop. Oftast Coop Forum i Haninge och jag tycker de är konkurrenskraftiga i sin prissättning. PRO brukar skicka ut en matprispatrull varje år, och de står sig bra. Willy och Lidl är billigare, men du hittar inte de varor du vill ha. Försöker i allmänhet att köpa varor som inte fått åka runt halva jordklotet, för alla dessa transporter av äpplen från Chile etc är ett enormt resursslöseri. Om det finns svenska äpplen, köper jag dem. Ofta är priset detsamma.
Sen kan jag bli lite besviken på Coop om de har ett berg av fläskfilé från Danmark a 69 kr/kg och inte en enda svensk a 159 kr/kg. Valmöjlighet är inte dumt det heller. Kan dock förstå föreståndaren om han satsar på den billiga varan som han troligen säljer mesta av.
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|