|
Hej igen!
Såg att det var vin i sorbetreceptet, men det kanske inte gör något. Såhär står det i alla fall:
4 port. 5 dl tranbär 1½ dl rött vin 1-1½ dl färskpressad apelsinjuice 2½ dl strösocker 1 tsk rivet apelsinskal
Lägg alla ingredienser i en kastrull. Sjud på medelvärme tills tranbären är mjuka och spricker. Häll genom sil och pressa ut så mycket saft som möjligt med baksidan av en träsked. Kyl den silade purén. Frys i form, tar 3-6 timmar. Tag fram sorbeten och dela i bitar. Kör i matberedare och frys in igen i 1-2 timmar.
Receptet verkar lite krångligt men blir säkert gott. När jag har gjort andra sorbeter (heter det så?) har jag sparat dem i frysen ganska länge men de brukar smaka bra ändå.
Hittade detta recept för lingonsylt: 6 liter lingon 1 liter vatten 2 kg strösocker
Koka bär och vatten i 15 min. Dra av från värmen. Rör ner sockret och rör tills det kallnar. Klar.
Lingon innehåller väl ett konserverande medel, jag vet inte om tranbär gör det. Hittade följande näringsvärde för tranbär, per 100 gr. Fibrer 3,3 gr C-vitamin 10 mg Karoten 60 mikrogram Järn 0,73 mg
Jag tyckte tranbärssåsen lät god:
4 dl tranbär vatten eller apelsinjuice 1 dl strösocker
Koka bären i vattten eller juice tills bären är mjuka, 3-5 min. Häll av hälften av väskan och tillsätt socker. Rör om tills sockret har löst sig. Smaka av. Sockermängden kan variera för vilda och odlade bär. Man kan också ha i strimlor av apelsinskal.
Det är faktiskt en riktigt bra bok, "Ta vara på frukt och bär" av Anita Danielsson. 120 sidor bara med frukt och bärrecept. Rekommenderas. (ICA-förlaget ISBN 91-534-1706-2)
Hälsningar
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|