CITAT (Big Gardener @ 11-03-2005, 14:42)
Jag rekommenderar att du köper Sorbus intermedia E (E-planta) som är arttypisk och framtagen just för svenska förhållanden. Den finns att köpa på de flesta välsorterade plantskolorna och gardencentrarna.
Det finns ett knep för att få en gammal häck tät nedtill och det är att plantera in en sekundärart "i häcken". Den låter man sprida sig och klipper den med den "ordinarie" häcklinjen och täcker de kala partierna. En lämplig art är t.ex. Måbär, Ribes alpinum. Det kan se konstigt ut med färgskillnaderna men vill man bevara en gammal häck som inte blir tät nedtill är detta ett sätt som har provats med framgång.
Jag tror att de förra ägarna har gjort så....för på några ställen så finns det även en annan växt i själva häcken
Tusen tack för tipset för den "rätta sorten"

När jag ändå är igång med mina korkade frågor
Det var någon som skrev att oxel inte blommar eftersom man klipper den. Men jag läste, nu när jag vet vad det är för häck, att oxel blommar i maj..och vi klipper den ju inte förens till midsommar. Borde den inte blomma då iaf ? Eller gör det inte det pga att den blivit klippt i så många år ?
Och så odlar jag min rädsla, jag sår ständigt nya frön, i mitt växthus är jag säker, där växer avund klar och grön