Min dotter har haft problem med några i klassen, kompisar ibland och ibland inte. 2 stycken har hon haft som riktiga plågoandar, en tjej bland annat som var den "häftiga" i klassen. Låtsades vara kompis ibland och heltaskig emellanåt. Min dotter tröttnade efter ett tag och satte klasskompisen på plats plus att läraren pratade med plågoanden. Det har blivit bättre men kompisar är dom väl inte direkt. En kille i klassen har retats och slagits, bland annat i magen, helt utan anledning. Vi pratade med läraren, hennes förklaring var att han har själv blivit retad. Är ju då inget försvar ansåg vi, läraren skulle prata med honom, men det blev inget bättre. Min dotter ville inte gå till skolan pga ont i huvudet och magen. Vi sa åt henne att strunta i honom för då brukar dom tröttna på att retas och tjafsa, men det är inte så lätt att göra det när man bara är 12 år. Att vara omtyckt är ju himla viktigt. Discon och partyn har hon haft några gånger här hemma, och då har det passat alla i klassen att komma. Men hon blir sällan bjuden själv. Men nu har det faktiskt blivit bättre med den här killen för dels gav hon honom en ordentlig örfil så att han blev alldeles jordgubbsröd på kinden och att läraren ringde och pratade med hans föräldrar. Har inte direkt uppmanat henne att slå tillbaka för våld löser inga problem, men i det här fallet så hjälpte det. Det var väl inte så kul när en tjej vågade ge tillbaka. Nu har han blivit riktigt schysst mot henne.
--------------------
~ Marie zon IV ~
" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "
|