CITAT (Bjäbban @ 14-03-2005, 18:24)
Vet inte om det funkar, men kanske det värt att pröva!
Huvud problemet är om jag fattar detta rätt, att sätta stopp för katten att fånga mös/råttor!
Vad jag tänker på det är ett halsband på katten med en bjällra som varnar andra djur att det smyger en katt!
Som sagt vet inte om det funkar på mös, men det lär göra det på fåglar!
Varför inte testa??
Det skulle vara jättebra med en sådan bjällra dels för att den varnar djur i omgivningen om att katten kommer.
Bandet skulle i så fall ha reflex på sig så att bilar lättare upptäcker katterna.
Man kan även skriva telefonnr på bandet så att det är lättare att spåra upp matte och husse.
Alla dessa bra grejer, försvinner direkt om man är rädd för att katten ska fastna i halsbandet och inte komma loss.
Och där är min fasa, att de blir fasthållna av halsbandet ute i skogen och inte kan ta sig loss och därför svälter ihjäl. Så nej, tyvärr, inga band om mina katter...
Jag hade "säkerhetshalsband", halsband som går av om det kommer en för stor tyngd på det, men Pi kom alltid hem utan, så jag slutade att köpa sådana med.
Så idag är han neutral, så ren som en katt ska vara, och jag tror att han klarar sig bäst på de förutsättningarna.
*ler*